Hollandse “Great Power” in Peking

Chinezen zijn razend nieuwsgierig. Bij een eerste ontmoeting vragen ze me steevast waar ik vandaan kom. Als ik dan zeg “uit Nederland”, weten ze in tegenstelling tot veel Amerikanen altijd wel waar ons land ligt en waar het om beroemd is: windmolens, voetbal en tulpen. Dat Nederland hier een grote naamsbekendheid heeft, ligt waarschijnlijk aan

ho_i.JPG

hol.JPG

leger.JPG

Chinezen zijn razend nieuwsgierig. Bij een eerste ontmoeting vragen ze me steevast waar ik vandaan kom. Als ik dan zeg “uit Nederland”, weten ze in tegenstelling tot veel Amerikanen altijd wel waar ons land ligt en waar het om beroemd is: windmolens, voetbal en tulpen.
Dat Nederland hier een grote naamsbekendheid heeft, ligt waarschijnlijk aan het feit dat Chinezen erg geïnteresseerd zijn in Europa en omdat wij onze oer Hollandse identiteit blijkbaar goed verkopen.
In het kader van 35 jaar diplomatieke banden met China, is deze week een Hollands dorpsplein opgebouwd in het Chaoyangpark.
Er staat een heuse veertien meter hoge windmolen, bordkartonnen grachtenhuizen, een poffertjeskraam, een haringkar, een levend standbeeld van Rembrandt en een draaiorgel.
China heeft deze week vakantie; het is de tijd van het Chinese maanfeest bedoeld om de goden te danken voor een goede oogst en de Volksrepubliek viert zijn achtenvijftigste verjaardag.
In het Hollanddorp worden vierhonderdduizend dagjesmensen verwacht.
Bankemployee Wang Hui vindt het helemaal geweldig om de Nederlandse sfeer te proeven: “Ik heb veel van Nederland gehoord maar ik ben er natuurlijk nog nooit geweest. Nu krijg ik toch een idee”.
Volgens ambassadeur Dirk Jan van den Berg is Nederland erg populair in China omdat ons land in de statistieken altijd wel ergens in de top tien te vinden is.
“Onze naamsbekendheid is ook gegroeid door “The Rise of the Great Powers”, een tv- documentaire over de negen belangrijkste naties in de wereld.”
Van den Berg doelt op de documentaire van de staatstelevisie CCTV die vorig jaar is uitgezonden en de geschiedenis belicht van de hedendaagse wereldmachten vanaf de vijftiende eeuw.
De twaalfdelige documentaire was een unicum in China en werd door honderden miljoenen mensen bekeken;de tweede uitzending was geheel gewijd aan Nederland.
Volgens insiders werd de basis voor het maken van de serie gelegd tijdens een vergadering van het politburo in 2003. Over de inhoud is door het politburo goed nagedacht; de documentaire zou wel eens de bedekte opmaat kunnen zijn voor een nieuwe golf van hervormingen in China.
De subtiele boodschap van de serie is dat China de wereld niet wil domineren maar dat het land een ontwikkeling voor ogen staat zoals de in de serie geportretteerde naties als Engeland, Nederland en Amerika.
Hun geschiedenis laat zien dat landen die stapsgewijs
hervormingen hebben doorgevoerd veel succesvoller zijn geweest dan landen die aan radicale hervormingen hebben gedaan.
In de serie wordt de Nederlandse koloniale geschiedenis beschreven als expansie van economische macht en handel zonder het gebruik van veel geweld.
De handelspolitiek van de Nederlandse Republiek was volgens de Chinezen het eerste voorbeeld van vreedzame globalisering.
Het staatpersburo “Nieuw China” wees er in een persbulletin op dat de Nederlandse handelsschepen geen kanonnen aan boord hadden en daarom lichter en efficiënter waren dan de Britse en Spaanse schepen.
Een tijd lang zijn er felle discussies op het internet gevoerd over de inhoud van de serie.