Held uit computerspel net zo beroemd als Madonna

Computergames verkochten vorig jaar voor het eerst beter dan muziek. Met nieuwe inkomsten probeert de muziekindustrie dat te compenseren.

Ook niet-gamers kan de première van computerspel Halo 3 nauwelijks zijn ontgaan. Het laatste deel in de schietspeltrilogie zorgde vorige week voor een record in de entertainmentindustrie met een geschatte verkoop van 170 miljoen dollar (120 miljoen euro) in 24 uur. Meer dan blockbusters als Spiderman 3.

Halo 3 laat zien hoe de verhoudingen in de entertainmentindustrie veranderen. De virtuele hoofdpersoon Master Chief brengt net zoveel mensen op de been als popsterren als Madonna vroeger deden. Vorige week werd bekend dat in Nederland de verkoop van games de muziekverkoop voorbij is gestreefd. Volgens het rapport van PricewaterhouseCoopers (PWC) werd in 2006 voor 322 miljoen euro aan muziek verkocht. Games brachten 369 miljoen op.

Ook voor de komende jaren verwacht het adviesbureau dat computerspellen de grootste groeimarkt vormen in de entertainmentindustrie. Het afgelopen jaar brachten de makers van spelcomputers een nieuwe versie van hun apparaten op de markt, wat de gameverkoop omhoog stuwt. Volgens adviseur Ronald van Tongeren van PWC is met name de Wii van Nintendo „een killerapparaat”. Door met een afstandsbediening die beweging registreert te zwaaien, kunnen gebruikers virtueel tennissen of bowlen. En dat trekt nieuwe gamers, die geen interesse hebben in de traditionele schiet- en racespellen. Van Tongeren: „Dat heeft voor een enorme boost gezorgd.”

Een andere reden voor de groei is volgens Van Tongeren de behoefte tot het vormen van online gemeenschappen. „Dat speelt ook bij online spellen.” In games als World of Warcraft kunnen gamers voor een abonnementsprijs tegen andere gamers over de hele wereld spelen.

Zo goed als het gaat met de game-industrie, zo slecht gaat het met de muziekverkoop. Ook vorig jaar daalde de verkoop van muziek volgens PWC met ruim 6 procent. Dat is wel minder dan de krimp van 16 procent in 2005. Volgens Van Tongeren komt dat doordat de stagnerende verkoop van cd’s deels wordt gecompenseerd door de verkoop van digitale muziek via online winkels zoals iTunes.

Voor de komende jaren verwacht PWC zelfs dat de muziekverkoop weer stijgt. Vooral de komst van online muziekwinkels waar klanten voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek kunnen downloaden, zal volgens Van Tongeren de verkoop van muziek stimuleren. Maar in de komende vijf jaar verwacht PWC niet dat de muziekverkoop weer het niveau zal halen van vóór 2003.

NVPI, branchevereniging van de entertainmentindustrie, is nog minder optimistisch. Woordvoerder Wouter Rutten vraagt zich af of de digitale markt zo hard zal gaan en kan zich niet voorstellen dat de muziekverkoop dit jaar gelijk zal blijven zoals PWC denkt, omdat de NVPI over het eerste half jaar al een daling van ruim 12 procent heeft gerapporteerd.

Intussen is de muziekindustrie bezig met andere inkomstenmodellen om de terugval in muziekverkoop te compenseren. Zo verdient zij steeds meer aan rechten wanneer muziek wordt gedraaid op radio, in horeca of op internet. SENA, de organisatie die die gelden incasseert, rapporteerde over 2006 een stijging met 12 procent tot 45,6 miljoen euro. Ook sluiten platenmaatschappijen vaker joint ventures met artiesten, zodat ze ook meeprofiteren van de inkomsten uit optredens of commercials.

Maar de cd zal het steeds moeilijker krijgen. Rutten vertelt over een recent onderzoek waarin jongeren werden gevraagd hoe ze aan nieuwe muziek komen. De cd stond pas op plaats vier of vijf. „En dan kreeg je op de lijst eerst ‘cd geleend van vrienden’. ‘Cd gekocht’ kwam daar pas achteraan.”