Knallende rap hiphopduo Clipse

Concert: Clipse Gehoord: 25/6, Melkweg Amsterdam

Het album Hell Hath No Fury van hiphopduo Clipse uit Virginia werd vorig jaar door het prominente Amerikaanse hiphoptijdschrift XXL met vijf uit vijf sterren bestempeld tot klassieker, een zeldzame beoordeling. Dat tweede album van Clipse werd net als hun eerste cd geproduceerd door de extreem succesvolle hitmakers The Neptunes. Het genre waarin Clipse opereert, stuiterende hiphop uit het zuiden van de VS waarover in ontspannen straattaal alle details van de cocaïnehandel de revue passeren, is op dit moment veruit de succesvolste niche binnen hiphop.

Het optreden van Clipse duurde een klein uurtje en in die betrekkelijk korte tijd presteren ze het ook nog maar liefst twee keer met veel poeha afscheid te nemen van het publiek om vervolgens weer terug te keren voor een zogenaamde toegift. Maar liever een uur knallende energie dan de te vaak voorkomende langdradige hiphopsessies van rapmiljonairs die te lang in de coffeeshop gehangen hebben.

Het is een simpel en doeltreffend optreden van Malice en Pusha-T van Clipse. Een DJ start de ene na de andere pompende synthesizerbeat in waarin vette orgelmuziek, paranoïde effecten en echoënde percussie een rauwe, beklemmende sfeer oproepen. En daar overheen rappen de in simpele witte T-shirts met daar overheen een glitterende ketting gestoken Malice en Pusha-T hun straatverhalen.

Bij openingsnummer Momma I’m So Sorry klinken de raps nog wat schreeuwerig en is het verschil met het lagere stemgeluid van de rappers dat op tape meeloopt erg storend. Maar zeker wanneer gastrapper Ab-Liva met zijn overtuigende rauwe stem meedoet op nummers als Cot Damn en Ride Around Shining, is de overrompelende energie van de albums van Clipse live even overweldigend. Een paar wakkere rappers en wat uit puur goud opgetrokken beats: meer is niet nodig om van hiphop ook op het podium een belevenis te maken.