‘Nederland is voor ons geen speeltuintje’

Met de overname van een regionaal energiebedrijf in Brabant heeft het Deense Dong de eerste stappen op de Nederlandse markt gezet. „We willen hier vier keer zo groot worden.”

Michiel van der Lande

Nu de splitsing van de energiebedrijven onvermijdelijk is geworden, ligt het voor de hand dat buitenlandse partijen zich op de Nederlandse markt zullen begeven. Nederlandse energiebedrijven zijn na de gedwongen afsplitsing van de energienetten (hoogspanningskabels en gasleidingen) van de productie en levering van energie gemakkelijke overnamekandidaten.

Kopers staan in de rij, precies zoals de Nederlandse energiebedrijven vreesden. Dong Energy, een Deens energiebedrijf ter grootte van Nuon en bekend van het grootste windmolenpark ter wereld in Denemarken, nam in 2005 al het Brabantse Intergas over. Directeur Michiel van der Lande van Dong Nederland zegt dat hij klaar is om de Nederlandse markt te veroveren.

Dong wil een belangrijke speler worden op de Nederlandse markt. Hoe precies?

Van der Lande: „Wij richten ons vooral op service en nieuwe producten. We nemen bijvoorbeeld zelf de meterstanden op. Dat is uniek in Nederland. Daardoor heeft een klant niet meer te maken met meerdere ‘loketten’, alles loopt via ons. Binnenkort gaan we energie verkopen waarvan de verkoopprijs mee beweegt met de marktprijs van energie. Als de marktprijs daalt, betaalt de consument minder. Als hij stijgt, betaalt de klant niet meer dan een vooraf afgesproken plafondprijs. We kunnen dit doen omdat we onderdeel zijn van een groot moederbedrijf, dat de kennis en de middelen heeft om slim energie in te kopen. We willen geleidelijk groeien. Geen grote slagen maken. Klein blijven, de dingen doen waar je goed in bent en die bij je horen.”

Verwacht u op die manier een stevige positie in te kunnen nemen naast de combinatie Essent-Nuon?

„In de markt vinden op dit moment grote veranderingen plaats. Klanten veranderen sneller van leverancier als ze daar belang bij hebben. Veel consumenten zijn ontevreden. Als Nuon en Essent straks fuseren, komt daar een heleboel bij kijken. ICT-systemen moeten met elkaar worden verbonden, afdelingen samengevoegd, en er zal gesaneerd worden. Dat vergt een hoop energie, en dat zou weleens de aandacht kunnen afleiden van waar het allemaal om gaat: de markt. Daar kunnen wij op inspringen. Dat doen we met innoveren. In ieder geval de komende zes maanden.”

Daarna gaat Dong op overnamepad?

„Dong kan op een bepaald moment zeker tegen een overnameoptie aanlopen. We zijn ambitieus, we willen op zijn minst vier keer groter worden dan we nu zijn in Nederland. Dong heeft 50 miljoen euro betaald voor Intergas, een regionale leverancier van gas en elektriciteit in Brabant, om voet aan de grond te krijgen op de Nederlandse energiemarkt. Dat is geen gering bedrag. Zoiets doe je niet om alleen maar een speeltuintje te hebben. We hebben ook een compleet nieuw ICT-systeem laten aanleggen. We zijn dus in alle opzichten versterkt. En klaar voor expansie.”

Al een voorkeur voor een bepaalde partij?

„Voorlopig gebeurt er niets.”

Hoe helpt de energiesplitsing bij jullie plannen?

„Die brengt een hoop teweeg in de markt, dat staat voorop. Er staan spannende dingen te gebeuren. Denk aan verdere consolidatie, meer concurrentie, maar ook veel verwarring bij de consument. Die moet straks een rekening betalen voor zowel productie en levering als voor het netwerk waarover energie wordt getransporteerd. Bovendien kost splitsen ons, in tegenstelling tot Nuon en Essent, geen energie. Wij zijn jaren geleden al gesplitst. Splitsing is een goede zaak. Ik heb als directeur van Intergas nog meegewerkt om de scheiding van het publieke netwerk van de commerciële activiteiten van energiebedrijven, zoals productie en levering, een feit te maken. Daardoor ontstaat er eerlijkere concurrentie. Je ziet ook dat iedereen nu bezig is om een nieuwe identiteit aan te nemen. Eneco zegt dat ze duurzaam is, waar ik ze overigens niet uniek in vind. Oxxio is goedkoop, Greenchoice, een kleinere speler, wil groen zijn. Groene stroom, groen gas. Zelfs hun visitekaartjes zijn groen. Iedereen wil een plekje hebben. Wij mikken op innovatie.”

Vijf vragen over de splitsing van energiebedrijven staan op nrc.nl/economie

    • Chris Hensen