Een paar dagen later bezorgen is ook goed

Sinds de aankoop van transporteur Hoau heeft postbedrijf TNT veruit het grootste particuliere wegtransportnetwerk in China. „Chinezen gaan voor de laagste prijs, niet voor snelle levering.”

De luifel boven de entree van het hoofdkantoor is oranje, de muren in het trappenhuis zijn oranje, de receptionisten zitten voor een oranje achterwand en meneer Pang heeft een oranje stropdas om. Fushing Pang, de hoogste man van het Chinese transportbedrijf Hoau, heeft de afgelopen drie maanden flink zijn best gedaan om zijn onderneming aan te passen aan de huisstijl van TNT, sinds maart eigenaar van Hoau. De verfspatten zitten hier en daar nog op de vloer.

Hoau, China’s grootste particuliere transportbedrijf, is een begrip in China. Het bedrijf handelt zo’n 7 miljoen pakketten per maand af, veelal van lokale producenten en internationale ondernemingen die in China produceren en hun goederen de wereld oversturen.

Met duizenden vrachtwagentjes haalt Hoau de zendingen op en brengt die naar depots in de grotere steden, van waaruit de pakketten worden verspreid naar klanten wereldwijd. Slechts 10 procent van de vracht is afkomstig uit het buitenland en bestemd voor de Chinese markt.

De overname van Hoau door TNT is een direct gevolg van de groeiende economie in China en het stijgende aantal buitenlandse ondernemingen dat zich in het land vestigt. De ruim vijftig vestigingen van TNT, dat de omzet in China jaarlijks met enkele tientallen procenten ziet groeien, waren niet langer afdoende voor de toenemende vraag naar snelle levering, reden waarom TNT een partner zocht. Hoau werkt voor zo’n 160.000 vaste klanten, waaronder veel westerse concerns, zoals Nike, Sony, Apple en kledingproducent Scotch & Soda.

Met de 1.200 vestigingen en 3.000 auto’s van Hoau erbij heeft TNT nu verreweg het grootste particuliere wegtransportnetwerk in China en min of meer volledige dekking in het economische snelgroeiende oosten en noorden van het land. „Omdat we nauwelijks meer onderaannemers nodig hebben in China, is onze marge hoger dan die van onze concurrenten hier”, aldus Rob van den Helder, algemeen directeur van TNT Express Benelux, die op bezoek is bij TNT in Shanghai.

Het runnen van Hoau is geen geringe opgave voor TNT Express. Want bij de doorsnee Chinees is ‘express’ nog niet bepaald een begrip. Betekent express in Nederland dat een pakket dezelfde of de volgende dag wordt afgeleverd, in China neemt de aflevering al gauw een paar dagen meer in beslag. „In de grote steden kunnen we binnen drie dagen een pakket afleveren, pakjes voor de rest van het land doen er vijf dagen over”, aldus Fushing Pang. „Wat dat betreft lijkt de Chinese pakketmarkt op de Europese van zo’n dertig jaar geleden.”

Het voornaamste doel van TNT in China is dan ook om het begrip express te ontwikkelen. „De Chinees gaat voor de laagste prijs”, legt Van den Helder uit. „Niet voor snelle levering. Als het pakket er over een paar dagen is, is het ook goed.” Dat zal veranderen nu de salarissen in de stedelijke gebieden zo snel stijgen en bedrijven en consumenten steeds meer het westerse tempo willen volgen, aldus Van den Helder. „Maar we zullen de Chinezen daarin wel moeten opvoeden met behulp van reclamecampagnes.”

Ook directeur Pang van Hoau heeft nog het nodige te doen voordat zijn bedrijf helemaal aan de wensen van TNT en aan de eisen van internationale klanten voldoet. De komende jaren moet Pang zo’n honderd nieuwe depots per jaar zien te openen om aan de groeiende vraag te voldoen, alle – nu nog open – depots moeten worden afgesloten in verband met westerse veiligheidseisen, er zullen barcodes worden geïntroduceerd om sneller te kunnen werken, de sjofele vrachtwagens van het bedrijf zullen vaker naar de garage gaan voor onderhoud en de hele huistijl wordt oranje. Alleen de naam Hoau blijft voorlopig gehandhaafd, aldus Pang, zodat de Chinezen de tijd krijgen om te wennen aan TNT.