Lobbes is elegant geworden

Volvo S80 D5 Geartronic
Volvo S80 D5 Geartronic

Na een paar maanden oefenen lukt het bijna met de ogen dicht: één keer steken, een stukje achteruit, tot de parkeersensoren beginnen te piepen, en daarna verdwijnt de Volvo S40 probleemloos in de krap bemeten parkeerlift onder het flatgebouw.

Maar nu dezelfde exercitie met de S80, het topmodel uit het Volvo-programma. Negen centimeter breder en bijna veertig centimeter langer dan de S40, dat blijkt een hoop auto méér. Pas na zes keer steken lukt het om hem rakelings langs de metalen liftdeuren te wurmen. Hoe gaan we deze leenauto over een week schadevrij bij de importeur terugbezorgen?

Tja, dat komt ervan. De nieuwe Volvo S80 is geen auto voor binnenstadbewoners met een ondergrondse parkeergarage. En ook geen auto voor automobilisten die parkeerproblemen zélf moeten oplossen. De S80 is een auto voor de zakelijke markt, een executive car bedoeld voor mensen die de wereld vanaf de achterbank besturen.

Ieder merk krijgt de rijders die het verdient. Pim Fortuyn liet zich in een Daimler rondrijden, oud-Feyenoord-voorzitter Jorien van den Herik in de grootste BMW en zanger Gordon heeft een Cadillac Escalade, een 2.600 kilo wegende SUV. De S80 is altijd een auto geweest voor mensen die niet te koop lopen met hun status en de voorkeur geven aan een neutraal en bescheiden vervoermiddel.

Zo is de grote Volvo bijvoorbeeld de officiële hofauto. Koningin Beatrix en kroonprins Willem-Alexander hebben een verlengd exemplaar als ‘auto van de zaak’. En die bevalt kennelijk goed, want privé rijden sommige leden van de koninklijke familie eveneens in het Zweedse vlaggeschip. Ook bij het vierde kabinet-Balkenende is de S80 populair. Eén op de drie bewindslieden, onder wie Wouter Bos, koos voor deze dienstauto.

Tot voor kort was dat wel een heel demonstratieve keuze. Het vorige model van de S80 was namelijk lomp. Een goedmoedige lobbes, wars van elke vorm van sierlijkheid. Hoewel het vernieuwde model nog hoger, breder en langer is dan zijn voorganger, oogt hij een stuk slanker – én aanmerkelijk eleganter. Al mist de S80 beslist de verleidelijkheid van de C30, het jongste en kleinste Volvo-model.

Sinds de introductie augustus vorig jaar zijn er al 1.800 exemplaren van de nieuwe S80 verkocht. De meeste zijn uitgerust met de D5, de sterkste dieselmotor van Volvo. Volgens de fabrieksopgave moet je met de D5 vanuit stilstand in krap 9 seconden naar 100 kilometer per uur kunnen sprinten. Kennelijk mikt Volvo ook op BMW-rijders, want sinds kort is de S80 ook leverbaar met een 285 pk sterke zescilinder T6-motor, die in slechts 7,2 seconden naar de 100 kan. Welke Volvo-rijder heeft zoveel haast?

De testauto is uitgerust met een automatische versnellingsbak, die het comfort aanmerkelijk verhoogt. Rustig accelererend hoor je nauwelijks dat je in een auto met dieselmotor zit. Ook bij 120 kilometer per uur blijft het opvallend rustig in het interieur. Bij die snelheid op de achterbank een krant lezen kost weinig moeite, want de S80 ligt robuust en stil op de weg.

Net als alle Volvo’s is de S80 standaard uitgerust met een arsenaal aan veiligheidsuitrustingen. En voor wie dat wil, zijn tegen meerprijs nog diverse elektronische hulpmiddelen leverbaar. Bijvoorbeeld ‘collision warning met remondersteuning’, dat bij dreigend ongevalgevaar de remklauwen alvast op de schijven plaatst. Ook is er het ‘Blind Spot Information System’, dat waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek van de buitenspiegels. De meeste eigenaren zullen de keuze voor deze accessoires met een gerust hart aan hun chauffeur overlaten.

Arjen Ribbens

Arjen Ribbens is redacteur bij nrc.next en rijdt in een Volvo S40.