‘We zijn altijd nog sneller dan de Chinezen’

Zuid-Korea is nu nog de grootste scheepsbouwer ter wereld, maar de concurrentie uit China rukt op. Korea wil zich onderscheiden met energiezuinige schepen.

Onderzeeboot voor de Zuid-Koreaanse marine, op de werf van Hyundai Heavy Industries, Korea’s grootste scheepsbouwer. Foto AFP The 1,800-ton diesel-electric submarine of the South Korean Navy, the second of its size in the fleet, is seen during its launching ceremony at a Hyundai Heavy Industries shipyard in the southeastern city of Ulsan, 13 June 2007. South Korea launched its newest attack submarine, amid tensions with North Korea over their disputed sea border. The 1,800-ton diesel-electric submarine, the second of its size in the fleet, was launched at a Hyundai Heavy Industries shipyard in the southeastern city of Ulsan. The submarine is named "Jeongji" after a Korean military officer of the Goryeo Dynasty (918-1392) who won victories against the Japanese. It will be commissioned late next year. AFP PHOTO/CHOI JAE-HO
Onderzeeboot voor de Zuid-Koreaanse marine, op de werf van Hyundai Heavy Industries, Korea’s grootste scheepsbouwer. Foto AFP The 1,800-ton diesel-electric submarine of the South Korean Navy, the second of its size in the fleet, is seen during its launching ceremony at a Hyundai Heavy Industries shipyard in the southeastern city of Ulsan, 13 June 2007. South Korea launched its newest attack submarine, amid tensions with North Korea over their disputed sea border. The 1,800-ton diesel-electric submarine, the second of its size in the fleet, was launched at a Hyundai Heavy Industries shipyard in the southeastern city of Ulsan. The submarine is named "Jeongji" after a Korean military officer of the Goryeo Dynasty (918-1392) who won victories against the Japanese. It will be commissioned late next year. AFP PHOTO/CHOI JAE-HO AFP

Als de wereldleiders praten over vermindering van de CO2-uitstoot, denken ze op Geoje Island, op het zuidoostelijke punt van Zuid-Korea niet meteen aan vervuilende vliegtuigen of industrie. Op Geoje Island gaan de gedachten onmiddellijk uit naar de megaschepen die hier worden gebouwd op de werven van Samsung, Daewoo en Hyundai.

Want de scheepvaart is met 960 miljoen ton CO2 per jaar tweemaal zo vervuilend als al het vliegverkeer bij elkaar. Reden is dat schepen minder energiezuinig zijn, langere reizen maken en 90 procent van het totale goederenverkeer in de wereld voor hun rekening nemen.

Daar zal de komende jaren weinig verandering in komen. Als er geen maatregelen worden genomen, zo voorspelt de International Maritime Organisation (IMO), dan zal het brandstofverbruik door schepen in 2020 zijn verdubbeld. Want de vraag naar bulkcarriers, containerschepen en olie- en gastankers van vaak honderden meters lang is enorm gestegen nu de economie wereldwijd goed draait. Daewoo bouwde het afgelopen jaar twee onderzeeërs en bijna vijftig andere schepen, waaronder een olietanker met een raffinaderij aan boord. De komende drie jaar zal Daewoo, dat vijf enorme dokken heeft, voor 26,6 miljard dollar (19,9 miljard euro) aan nieuwe schepen afleveren.

De scheepswerven van Samsung, Hyundai en Daewoo, samen goed voor de bouw van circa een kwart van alle nieuwe schepen in de wereld, zijn tot eind 2009 volgeboekt. Daewoo, na Hyundai de grootste werf ter wereld, bouwt tegenwoordig zelfs schepen op land; hoe groot de werf ook is, er is geen plaats meer om er een dok bij te bouwen.

In landen als de Filippijnen, China en Vietnam zetten de werven dochterondernemingen op om de klanten te kunnen bedienen. En onlangs heeft Daewoo een werf in Roemenië gekocht die meehelpt om aan de vraag te voldoen.

De vraag is hoe lang de Zuid-Koreanen hun leidende rol in de scheepsbouw kunnen vasthouden. Zuid-Korea, duizend kilometer ten oosten van China, voelt de hete adem van de Chinezen in de nek. Topman Won Ang Ki van de Daewoo-scheepswerf is er heel open over: nog ruim vijf jaar zal Zuid-Korea de nummer 1 in de scheepsbouw blijven, na 2015 zullen de Chinezen de Koreanen in tonnage voorbijstreven. In waarde nog niet.

Een van de vernieuwingen waarmee Daewoo zijn positie als een van de grootste werven ter wereld hoopt veilig te stellen, is de bouw van schepen die minder brandstof verbruiken. Daewoo krijgt steeds meer vraag van reders om een schip te behandelen met een siliconencoating waaraan geen wier, algen en micro-organismen blijven plakken, die de snelheid van het schip afremmen. Dat levert een brandstofbesparing op van circa 6 procent en vergt minder onderhoud. Daewoo bracht de coating, Intersleek geheten, vorig jaar aan op twintig nieuwe schepen.

De coating wordt geleverd door International Paint, een Zuid-Koreaans dochterbedrijf van Akzo Nobel dat is gespecialiseerd in scheepsverf. De onderneming is gevestigd aan de dezelfde baai als zijn klanten. „Als alle schepen ter wereld zouden zijn voorzien van een Intersleek-laag, zou de uitstoot van CO2 door schepen met 6 procent dalen”, aldus topman Oh Soo Kang van International Paint, dat dankzij de bloeiende scheepsbouw goede zaken doet. Het bedrijf verkocht vorig jaar 45 miljoen liter verf, tweemaal zoveel als in 2001. Aan een flink formaat tanker heeft International Paint, dat vrijwel alle verf levert voor Daewoo’s scheepswerf en ook Samsung en Hyundai tot de grote klanten mag rekenen, een omzet van 2 tot 3 miljoen dollar (1,5 à 2,25 miljoen euro).

Akzo’s innovatieve coating lijkt voorlopig een mooie toekomst tegemoet te gaan in Zuid-Korea, want China heeft nog heel wat in te halen vergeleken met Korea. Vorig jaar werd bijna 15 procent van alle nieuwe schepen in China gebouwd, over een jaar of drie zal dat al ruim 22 procent zijn. Topman Ki van de Daewoo-werf: „China loopt qua technologie nog ver achter bij ons, omdat wij veel meer investeren in innovatie en daardoor in staat zijn veel meer verschillende schepen te bouwen. Ook onze toeleveranciers zijn veel beter dan die van de Chinezen. Verder zijn we sneller dan zij: wij bouwen een schip in zes tot tien maanden. Daar doen zij zo’n anderhalf jaar over.”