Cryptische Chinezen

HEFTIG: Jared Leto van 30 Seconds to Mars Foto AP Actor Jared Leto, singer for the band 30 Seconds to Mars, performs during the band's set at the KROQ Weenie Roast Y Fiesta 2007 in Irvine, Calif., Saturday, May 19, 2007. (AP Photo/Chris Pizzello)
HEFTIG: Jared Leto van 30 Seconds to Mars Foto AP Actor Jared Leto, singer for the band 30 Seconds to Mars, performs during the band's set at the KROQ Weenie Roast Y Fiesta 2007 in Irvine, Calif., Saturday, May 19, 2007. (AP Photo/Chris Pizzello) Associated Press

Emorock wordt het soort muziek wel genoemd dat de Amerikaanse popgroep 30 seconds to Mars maakt. Welke emoties nu precies worden vertolkt in bijvoorbeeld hun nummer ‘From Yesterday’ valt niet op te maken uit de cryptische tekst. ‘From yesterday, it’s coming! / From yesterday, the fear! / From yesterday, it calls him / But he doesn't want to read the message here’, zingt zanger Jared Leto en god mag weten wat zijn woorden betekenen. Maar één ding maakt de muziek van dreunende gitaren, zware drums en galmende zang duidelijk: de emoties zijn heftig, heel heftig zelfs.

Bij heftige emoties horen grootse clips. De video bij ‘From Yesterday’, die nu erg vaak op TMF is te zien, moet dan ook van de duurste uit de clipgeschiedenis zijn. De vier leden van 30 seconds to Mars gingen er niet alleen voor naar de Verboden Stad in China, maar lieten daar tussen de oude gebouwen ook een heel leger Chinezen in traditionele dracht aanrukken, waarvan een flink deel te paard.

De video is al even cryptisch als de tekst van ‘From Yesterday’. We zien de in zwart gehulde vier tussen Chinese soldaten, ze wisselen blikken met gemaskerde vrouwen, ze kleden zich om in vechterspakken en beginnen een zwaardgevecht. O ja, tussendoor treden ze op.

Maar hoe cryptisch ‘From Yesterday’ ook is, één ding is wel duidelijk: de clip is geïnspireerd door de film The Last Emperor van de Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci uit 1987. Het Chinese jongetje in het begin van de videoclip lijkt, vooral door de entourage van de Verboden Stad, sprekend op het ventje dat de kleine Chinese keizer speelde in Bertolucci’s film.

Met ‘From Yesterday’ wordt 30 seconds to Mars specialist in het hergebruik van bekende films. Eerder lieten ze bij hun nummer ‘The Kill’ al een video maken die een soort samenvatting was Stanley Kubricks film The Shining uit 1980. Niet alleen speelt ‘The Kill’ zich ook af in een reusachtig leeg hotel, veel scènes zijn bijna een herhaling van die uit The Shining. De vrouw in de badkuip, het rijden door de lege gangen, de gedroomde ontmoetingen in de bar, alles in ‘The Kill’ komt bekend voor. Zo zorgt 30 seconds to Mars voor een feest der herkenning. Maar dat is dan ook alles: wie de clips van de groep heeft gezien, moet vaststellen dat de originelen beter zijn en weet nog altijd niet wat de Angeleno’s bezielt.

BERNARD HULSMAN