Luchtvaart in emissiehandel

De Europese ministers van verkeer hebben gisteren op de transportraad in Luxemburg besloten dat luchtvaartmaatschappijen moeten meedoen in de emissiehandel. Vanaf 2011 zullen maatschappijen emissierechten moeten kopen als ze meer willen vliegen, zo hebben de 27 ministers besloten.

De maatregel vormt een onderdeel van de Europese plannen, gesteund door de G8, om het broeikaseffect tegen te gaan. De uitstoot van vliegtuigen draagt voor 2 procent bij aan de totale industriële uitstoot van CO2.

De IATA, de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen, stelde zich begin deze week op haar jaarvergadering nog op tegen de stap door de EU. IATA-voorzitter Giovanni Bisignani zei op zich geen tegenstander te zijn van het betrekken van de luchtvaartsector bij de emissiehandel, maar hij bepleitte een wereldwijde invoer in een keer. In Noord-Amerika en Azië, waar net als in de EU veel luchtverkeer plaatsheeft, bestaan geen plannen voor de aanpak van CO2 door de luchtvaart.

Binnen IATA bestaat geen overeenstemming over de emissiehandel. Enkele grote leden zoals KLM en British Airways zijn voorstander van het systeem. Deze bedrijven gaan ervan uit dat ze met hun moderne vloot minder vervuilen dan sommige concurrenten, waardoor ze een deel van hun emissierechten zouden overhouden om te kunnen verhandelen.

Maar Lufthansa en de prijsvechters Ryanair en Easyjet zijn grote tegenstanders van emissiehandel.