Kunst voor een ei, een aardappel of een kip

Soska group, print uit de ‘Barter’-serie (2007), 90 x 140 cm
Soska group, print uit de ‘Barter’-serie (2007), 90 x 140 cm Soska group

ATHENE, 9 juni. - Een mandje is te veel, maar drie dozijn eieren wil ze wel geven voor een reproductie van Roy Lichtensteins Girl with Hair Ribbon . Omdat het meisje op haar kleindochter lijkt. Een Sam Taylor Wood gaat voor veertig kilo aardappelen en krijgt een plaatsje in de slaapkamer. De clownskop van Cindy Sherman wordt geruild tegen een kip. „Hij heeft zulke mooie ogen en leuk haar”, verklaart de nieuwe eigenares, zichtbaar verrukt met haar aankoop.

In het Oekraïense plattelandsdorpje Prokhody toonde het Oekraïense kunstenaarscollectief Soska Group reproducties van bekende moderne kunstwerken aan de lokale bevolking. De groep van Anna Kriventsova (1985), Nicholaj Ridniy (1985) en Sergej Popov (1978) vroeg in ruil voor de werken een door de dorpelingen zelf te bepalen prijs in de vorm van eten of andere goederen. Voor de camera lichten de kopers hun keuze toe.

Rusland was deze week gastland op de kunstbeurs Art Athina in Athene. Eén verdieping van het beursgebouw was gereserveerd voor de Russische inzending. Barter (ruilhandel) van het Soska-collectief bleek een hoogtepunt tussen veel slechte kunst. De groep was, met nog enkele kunstenaars uit voormalige Sovjetstaten, door de Russische curator Viktor Misiano uitgenodigd werk in te zenden met ‘de vrije markt’ als onderwerp. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie traden deze staten als laatste toe tot het kapitalistische systeem, nu proberen ze hun achterstand in te lopen.

Barter bood op de commerciële beurs een vermakelijk commentaar op het idee van kunst als belegging. Een boerin hoort verbijsterd aan dat iemand een kapitaal heeft willen betalen voor een beroemd schilderij van Neo Rauch, nog voor de verf droog was. „Ik geef dat lelijke ding niet weg, en ik hang ’m zeker niet in mijn huis!”