Game-archeologe Lara Croft begint na 10 jaar opnieuw

Jan Meijroos speelt ‘Tomb Raider Anniversary’, een nieuwe game in de ‘Tomb Raider’-reeks. De makers hebben het originele spel uit 1996 opnieuw gebouwd met de techniek van nu

DIERVRIENDELIJKER: De gemoderniseerde Lara Croft, heldin van het vernieuwde Tomb Raider-spel
DIERVRIENDELIJKER: De gemoderniseerde Lara Croft, heldin van het vernieuwde Tomb Raider-spel

Bedenker Toby Gard had in 1996 niet kunnen bevroeden dat zijn creatie, Lara Croft, elf jaar na dato nog steeds te boek zou staan als ultiem sekssymbool.

Let wel, we hebben het hier over een personage uit een computerspel. Beter gezegd, uit de Tomb Raider serie, een van de succesvolste spellenreeksen ooit gemaakt.

Ruim tien jaar geleden maakten het computergames spelende publiek en de game-industrie voor het eerst kennis met de sexy, lenige archeologe die als een vrouwelijke tegenhanger van Indiana Jones eeuwenoude tempels en ruïnes onderzocht op zoek naar overblijfselen van een mythisch artefact van Atlantis.

Het spel sloeg in als een bom en werd een blauwdruk voor het action-adventure genre. Natuurlijk hielpen de sexy verschijning en de overdreven boezem van de heldin mee, maar inhoudelijk was het spel voor die tijd van ongekend niveau. Niet eerder konden spelers zoveel acrobatische trucs en filmische acties uithalen met een spelpersonage.

Veel concurrerende computerspellen met soortgelijke spelprincipes, werden dan ook prompt Tomb Raider-klonen genoemd. En de jaren erna groeide de populariteit van de serie alleen maar, met allerlei vreemde bijverschijnselen van dien.

BROODJE AAP

Zo zouden er codes zijn waarmee je Tomb Raider met een naakte Lara zou kunnen spelen. Dit bleek een broodjeaapverhaal te zijn. Maar er was meer. Lara Croft prijkte op de covers van Amerikaanse en Engelse lifestyle magazines. Er werd zelfs een speciale kledinglijn voor haar ontworpen. Ze sierde videomuren tijdens een concerttour van U2, er kwamen lookalike wedstrijden en inmiddels zijn er alweer twee films van het spelkarakter gemaakt met Angelina Jolie in de hoofdrol. Beide films ontstegen de middelmaat niet, maar waren wel commercieel succesvol. En Jolie zou niet de wereldster zijn die ze nu is, als ze niet in de huid van de spelicoon was gekropen.

Toch begon de populariteit van de spellenreeks gaandeweg te tanen en dat kwam deels doordat toenmalig ontwikkelaars Core Design en Eidos de serie tot vervelens toe bleven uitmelken. Na vijf Tomb Raiders zag men in dat het nu toch echt anders moest en gooide men het over een andere boeg. Dat resulteerde in Tomb Raider: Angel Of Darkness (2003), maar dat spel kon de hooggespannen verwachtingen niet waarmaken. Het spel bestuurde enorm stroef, de pc-versie zat vol met bugs (technische fouten) en de chagrijnige ‘donkere’ Lara kon niet bekoren. Ook de archeologische thematiek was grotendeels verdwenen. Dit alles bleef niet zonder gevolgen. Core Design werd aan de kant geschoven en Eidos bracht Lara Croft naar Crystal Dynamics.

spel als feniks uit de as

Deze ontwikkelaar liet vorig jaar met Tomb Raider: Legend de ster als een feniks uit de as herrijzen en de spellenserie stond opnieuw op de kaart. De makers bedachten vervolgens een stunt. Wat als ze het originele spel uit 1996 opnieuw zouden maken met de techniek van nu? Als eerbetoon aan het spel waar alles mee was begonnen?

Ook oorspronkelijk bedenker Toby Gard werd weer aan boord gehaald. Gard was tijden de ontwikkeling van Tomb Raider 2 al opgestapt omdat hij zich niet kon vinden in de artistieke weg van de uitgever. De oude ruzie werd bijgelegd en Gard begon met hernieuwde moed te werken aan zijn oude liefde.

Het resultaat is Anniversary, een spel dat oogt als hedendaagse spellen maar de virtuele werelden uit 1996 minutieus heeft nagemaakt. Voor spelers die het origineel hebben gespeeld, voelt het als een vreemde sprong terug in de tijd. Ze kennen de werelden en het verhaal, ze weten welke vijanden op hen wachten, maar toch voelt het spel hedendaags.

springpuzzels

Gebleven is de vermaledijde moeilijkheidsgraad, want Tomb Raider (1) was uitdagend, op het frustrerende af. De diverse springpuzzels die je leiden langs richels, lianen, torenhoge zuilen, afbrokkelende muren en eeuwenoude machinerie zorgen ervoor dat spelers ook nu weer op het puntje van hun stoel zitten. Gelukkig bestuurt Lara een stuk soepeler dan elf jaar geleden. Het spel vergt wel opperste concentratie. Als je die kunt opbrengen, krijg je misschien wel de beste action-adventure ooit gemaakt, waarbij de nadruk op de sublieme (spring)puzzels ligt.

Voorts valt op hoe dieronvriendelijk het originele spel eigenlijk was. Want Lara Croft schiet zonder pardon gorilla's, tijgers, beren, vleermuizen, wolven, panters en leeuwen neer. Iets dat in nieuwe Tomb Raider films waarschijnlijk niet meer zal voorkomen. (Er gaan geruchten over een derde Tomb Raider film; alles hangt af van de medewerking van Angelina Jolie. „Zonder Jolie geen nieuwe Tomb Raider film”, zou een van de hoge bazen bij Eidos hebben gezegd.)

Overigens hoeven spelers van toen niet te denken dat ze het spel in één keer kunnen doorlopen. Veel van de puzzels van toen zijn uitgebreid en aangepast. Daarnaast zit het spel tjokvol geheime locaties en is de verhaallijn verduidelijkt. Gebleven om puur nostalgische motieven zijn de muziek en de geluidseffecten. Wanneer je door de verschillende menu’s manoeuvreert, hoor de zelfde knullige geluidseffecten als toen. De fan zou het niet anders willen.

Tomb Raider Anniversary, Uitgever: Eidos, PC en PlayStation 2: 49 euro