Dansen tegen aids

BEWUSTWORDING op de dansvloer Foto Peter Hilz Nederland, Rotterdam, 25 februari 2006 Now & Wow De Ultra Desirable Danceclub en Relaxclub Now & Wow Gevestigd in een voormalige graansilo aan de MaashavenÊis de clubÊeen platform voor jonge creatieven. In korte tijd ontpopte Now & Wow zich als de toonaangevende club in de Benelux, won diverse prijzen en kreeg daardoor veel exposure in binnen- en buitenland. Het Now & Wow- publiek bestaat uit verschillende (sub) culturen die de spil van de internationale hippe nachtcultuur vertegenwoordigen. Baanbrekende clubavonden als Flirt, Speedfreax, Soulpunkers on Discospeed, Liberated en Trashpopz stonden aan de basis voor wat internationaal inmiddels is uitgegroeid tot een genre op zich: het urban eclecticisme . Met een innoverende mix van dance, pop, kunst en theater trekt de club inmiddels ongeveer 400.000 bezoekers per jaar. / muziek , house , party , dj's en lifestyle. Rotterdamse nachtcultuur. dance cultuur Danceclub discotheek cafe disco, nightlife uitgaansgelegenheid uitgaanspubliek stappen discotheken drank bier Klanten. Bezoekers. Gasten. Uitgaan dansen Nachtleven uitgaanswereld en dance scene jongeren stappen jeugd mensen plezieruitgaansleven alcohol drank stappen uitgaan vermaak horecabezoekers horecabedrijven horeca uitgaansgelegenheden van Rotterdam. Now & Wow discotheek discotheken cafe's cafe kroeg kroegen uitgaan kroeg dansgelegenheden dansen stappen horecabeleid trendydansclub. Trends mode, DJ Ontspanning Vrije tijd weekend feest feesten Uitgaansleven Trendy Ted Langenbach dance gehoorschade doofheid schade gehoor foto: Peter Hilz
BEWUSTWORDING op de dansvloer Foto Peter Hilz Nederland, Rotterdam, 25 februari 2006 Now & Wow De Ultra Desirable Danceclub en Relaxclub Now & Wow Gevestigd in een voormalige graansilo aan de MaashavenÊis de clubÊeen platform voor jonge creatieven. In korte tijd ontpopte Now & Wow zich als de toonaangevende club in de Benelux, won diverse prijzen en kreeg daardoor veel exposure in binnen- en buitenland. Het Now & Wow- publiek bestaat uit verschillende (sub) culturen die de spil van de internationale hippe nachtcultuur vertegenwoordigen. Baanbrekende clubavonden als Flirt, Speedfreax, Soulpunkers on Discospeed, Liberated en Trashpopz stonden aan de basis voor wat internationaal inmiddels is uitgegroeid tot een genre op zich: het urban eclecticisme . Met een innoverende mix van dance, pop, kunst en theater trekt de club inmiddels ongeveer 400.000 bezoekers per jaar. / muziek , house , party , dj's en lifestyle. Rotterdamse nachtcultuur. dance cultuur Danceclub discotheek cafe disco, nightlife uitgaansgelegenheid uitgaanspubliek stappen discotheken drank bier Klanten. Bezoekers. Gasten. Uitgaan dansen Nachtleven uitgaanswereld en dance scene jongeren stappen jeugd mensen plezieruitgaansleven alcohol drank stappen uitgaan vermaak horecabezoekers horecabedrijven horeca uitgaansgelegenheden van Rotterdam. Now & Wow discotheek discotheken cafe's cafe kroeg kroegen uitgaan kroeg dansgelegenheden dansen stappen horecabeleid trendydansclub. Trends mode, DJ Ontspanning Vrije tijd weekend feest feesten Uitgaansleven Trendy Ted Langenbach dance gehoorschade doofheid schade gehoor foto: Peter Hilz Hilz/Hollandse Hoogte

Vorig jaar maakte Tiësto het ‘anthem’ voor Dance4life, dit jaar viel die eer te beurt aan Benjamin Bates. Dance4life is een actiecampagne die jongeren bewust wil maken van de gevaren van aids en daarbij graag zaken doet op de dansvloer: de campagne moet uitmonden in een groot feest in het Arnhemse stadion Gelredome. Dat er reden is voor zo’n soort campagne blijkt wel uit het iets kleinschaliger, maar veel gevaarlijker soort feestjes waar de bruisende stad Groningen de laatste tijd beroemd mee is geworden.

Toch is het niet moeilijk om een beetje cynisch te doen over zulk soort goede bedoelingen, zeker wanneer er zulke partners aan te pas komen als de alomtegenwoordige Giel Beelen, het virtuele vriendennetwerk Hyves en, het ergst van al, het kledingmerk Kuyichi: opzichtig te koop lopen met het ‘eerlijke’ karakter van het textiel in kwestie en intussen goede sier maken met de hippe Japanse uitstraling van de merknaam (ook al is die afkomstig van de Peruaanse god van de regenboog, who cares), terwijl het gewoon een Nederlandse firma betreft.

Het is dus maar goed dat er in het bijbehorende clipje niet te veel van die goede bedoelingen zijn doorgesijpeld. Wie voorkennis heeft, kan in de beelden van blanke, gele en zwarte mensen aan het dansen in de verschillende hoeken van de wereld een commercial van Dance4life zien (boodschap: aids kan iedereen treffen, maar vooral inwoners van Afrika hebben grote kans het haasje te worden), maar verder is het een prettig waardevrij clipje.

Terwijl aan de zijkant van het beeld die multiculturele luitjes aan het dansen zijn, speelt zich in het midden de voornaamste actie af. Iemand van wie we alleen de handen zien, is met een envelop met foto’s en kaarten in de weer, en die worden dan op tafel uitgespreid. Dat zien we allemaal van bovenaf, inclusief een foto van een oude synthesizer en afbeeldingen van een gezicht, dat prompt de zanglijn, een somber en niet al te feestelijk geval overigens, meezingt.

Het is een simpele maar effectieve vondst, die toch niet helemaal consequent wordt aangehouden. Zeker als er ingezoomd wordt op details waarna er een ander tafereel tot leven komt, een procedé dat vele malen overtuigender werd toegepast in Royksopps Eple. Maar toch is dit een clip om met plezier naar te kijken, ook zonder voorzorgsmiddelen.

JACOB HAAGSMA