Aanbesteding bus in steden gaat door

De stadsregio’s Amsterdam en Haaglanden gaan door met de aanbesteding van het busvervoer, ook als de Tweede Kamer later deze maand mocht besluiten de tot nu toe bestaande aanbestedingsplicht te schrappen. Stadsregio Rotterdam wil in dat geval aanbesteding wel heroverwegen.

Dit blijkt uit een rondgang langs bestuurders van de drie grote stadsregio’s. Buiten deze stadsregio’s is bijna al het busvervoer al aanbesteed.

PvdA, SP en GroenLinks proberen op het laatste moment uitstel te krijgen voor de aanbestedingsplannen in de grote steden. Om dit te bereiken willen zij de wettelijke aanbestedingsplicht afschaffen. Of zij hiervoor een kamermeerderheid vinden, is onzeker. Nog deze zomer besteden Rotterdam en Haaglanden het busvervoer aan. Amsterdam doet dat wat later, vóór 2012, „omdat het GVB van heel ver moet komen”, zegt stadsregio-bestuurder Leen Verbeek.

Maar de voordelen van aanbesteding zijn voor de busreiziger volgens Verbeek en collega-bestuurder Marnix Norder van Haaglanden zo evident, dat deze stadsregio’s ook zonder plicht doorgaan met aanbesteding.

Ook stadsregio Rotterdam zet de aanbestedingsplannen voort, maar bij de gemeente Rotterdam bestaat twijfel. De gemeente heeft uitstel gevraagd aan staatssecretaris Huizinga (Verkeer, ChristenUnie). De verantwoordelijke Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu wil binnen de stadsregio een discussie over de wenselijkheid van aanbesteding.

Ook zonder Nederlandse aanbestedingsplicht komen de stadsregio’s waarschijnlijk niet uit onder de Europese aanbestedingsregels. Aanbesteding hoeft van Brussel alleen niet als een vervoerbedrijf een ‘interne dienst’ is van de gemeente, maar daar is volgens staatssecretaris Huizinga geen sprake van. Nog deze maand spreekt Huizinga hierover met de Tweede Kamer.

Bussen: pagina 25