Dit is pas kunst: een schedel met 8.601 diamanten

Dit is pas kunst: een schedel met 8.601 diamanten LONDEN. Dit is een menselijke schedel, ingelegd met 8.601 diamanten. Het kunstwerk is gemaakt door de Brit Damien Hirst. Het heet For the Love of God en is vijftig miljoen pond waard, meer dan 73 miljoen euro – het is het duurste kunstwerk ter wereld van een nog levende kunstenaar. De vergulde schedel is afgelopen vrijdag onthuld in de Londense White Cube Gallery – onder zware bewaking. In het voorhoofd van de schedel is een 50 karaats, peervormige roze diamant gevat die alleen al meer dan vier miljoen pond waard is. De schedel, gekocht in een winkel in Noord-Londen, is afkomstig van een 35-jarige man die leefde tussen 1720 en 1810. „Dit kunstwerk laat zien dat wij niet altijd blijven leven. Maar het toont ook een zekere overwinning op de dood”, aldus Hirst bij de onthulling tegenover de BBC. De kunstenaar, bekend van zijn haai en schapen op sterk water en een installatie met een rottend koeienhoofd en levende vliegen, zei dat hij was geïnspireerd door ingelegde schedels van de Azteken. Hirst benadrukte dat hij geen zogeheten ‘bloeddiamanten’ had verwerkt en dat de schedel een echt gebit kreeg dat 14 miljoen euro kostte. „Het was erg belangrijk echte tanden in de schedel terug te zetten. Net zoals het bij de dieren in formaldehyde belangrijk is dat er een echt dier in zit. Dit is geen voorstelling. Het moet echt zijn”, zei hij. De schedel mist één tand, die Hirst eerst verving door een gouden tand, maar daarna haalde hij hem weer weg. „Dat voelt op de een of andere manier menselijker”, zei hij. Werken van Damien Hirst brengen met enige regelmaat miljoenen ponden op. Hirst zei te hopen dat de schedel niet bij een particulier zou belanden. „Ik zou graag willen dat hij geëxposeerd blijft.” Bij de onthulling verwierp Hirst de suggestie dat zijn werken eerder bedoeld zijn het kunstestablishment te becommentariëren dan als serieus kunstwerk. „Ik ben opgehouden me af te vragen wat kunst is. Er is goede kunst, slechte kunst en kunst die niemand iets kan schelen.” Op de tentoonstelling waren verder een opgezette duif te zien, opgehangen in de lucht alsof het vliegt, een doorgesneden haai in twee aquaria op sterk water en een een serie foto’s van de geboorte – via een keizersnede – van Hirsts zoon. „Ik hoop dat dit werk de mensen hoop geeft, dat het hen de adem beneemt. Ik zou het niet erg vinden als dit met mijn schedel gebeurt na mijn dood”, aldus Hirst. Bekijk meer werken van Damien Hirst op de site van White Cube Gallery: www.whitecube.com Foto AFP ***RESTRICTED TO EDITORIAL USE*** A handout picture obtained 01 June 2007 shows the latest work by British artist Damien Hirst entitled 'For the Love of God'. Hirst unveiled Today at the White Cube Gallery in London 'For the Love of God', a 50 million pound (74 million euro, 79 million dollar) diamond-encrusted human skull. Hirst covered the 18th Century skull entirely in 8,601 pave-set diamonds. AFP PHOTO/Prudence Cuming Associates Ltd
Dit is pas kunst: een schedel met 8.601 diamanten LONDEN. Dit is een menselijke schedel, ingelegd met 8.601 diamanten. Het kunstwerk is gemaakt door de Brit Damien Hirst. Het heet For the Love of God en is vijftig miljoen pond waard, meer dan 73 miljoen euro – het is het duurste kunstwerk ter wereld van een nog levende kunstenaar. De vergulde schedel is afgelopen vrijdag onthuld in de Londense White Cube Gallery – onder zware bewaking. In het voorhoofd van de schedel is een 50 karaats, peervormige roze diamant gevat die alleen al meer dan vier miljoen pond waard is. De schedel, gekocht in een winkel in Noord-Londen, is afkomstig van een 35-jarige man die leefde tussen 1720 en 1810. „Dit kunstwerk laat zien dat wij niet altijd blijven leven. Maar het toont ook een zekere overwinning op de dood”, aldus Hirst bij de onthulling tegenover de BBC. De kunstenaar, bekend van zijn haai en schapen op sterk water en een installatie met een rottend koeienhoofd en levende vliegen, zei dat hij was geïnspireerd door ingelegde schedels van de Azteken. Hirst benadrukte dat hij geen zogeheten ‘bloeddiamanten’ had verwerkt en dat de schedel een echt gebit kreeg dat 14 miljoen euro kostte. „Het was erg belangrijk echte tanden in de schedel terug te zetten. Net zoals het bij de dieren in formaldehyde belangrijk is dat er een echt dier in zit. Dit is geen voorstelling. Het moet echt zijn”, zei hij. De schedel mist één tand, die Hirst eerst verving door een gouden tand, maar daarna haalde hij hem weer weg. „Dat voelt op de een of andere manier menselijker”, zei hij. Werken van Damien Hirst brengen met enige regelmaat miljoenen ponden op. Hirst zei te hopen dat de schedel niet bij een particulier zou belanden. „Ik zou graag willen dat hij geëxposeerd blijft.” Bij de onthulling verwierp Hirst de suggestie dat zijn werken eerder bedoeld zijn het kunstestablishment te becommentariëren dan als serieus kunstwerk. „Ik ben opgehouden me af te vragen wat kunst is. Er is goede kunst, slechte kunst en kunst die niemand iets kan schelen.” Op de tentoonstelling waren verder een opgezette duif te zien, opgehangen in de lucht alsof het vliegt, een doorgesneden haai in twee aquaria op sterk water en een een serie foto’s van de geboorte – via een keizersnede – van Hirsts zoon. „Ik hoop dat dit werk de mensen hoop geeft, dat het hen de adem beneemt. Ik zou het niet erg vinden als dit met mijn schedel gebeurt na mijn dood”, aldus Hirst. Bekijk meer werken van Damien Hirst op de site van White Cube Gallery: www.whitecube.com Foto AFP ***RESTRICTED TO EDITORIAL USE*** A handout picture obtained 01 June 2007 shows the latest work by British artist Damien Hirst entitled 'For the Love of God'. Hirst unveiled Today at the White Cube Gallery in London 'For the Love of God', a 50 million pound (74 million euro, 79 million dollar) diamond-encrusted human skull. Hirst covered the 18th Century skull entirely in 8,601 pave-set diamonds. AFP PHOTO/Prudence Cuming Associates Ltd AFP

Dit is een menselijke schedel, ingelegd met 8.601 diamanten. Het kunstwerk is gemaakt door de Brit Damien Hirst.

Het heet For the Love of God en is vijftig miljoen pond waard, meer dan 73 miljoen euro – het is het duurste kunstwerk ter wereld van een nog levende kunstenaar. De vergulde schedel is afgelopen vrijdag onthuld in de Londense White Cube Gallery – onder zware bewaking.

In het voorhoofd van de schedel is een 50 karaats, peervormige roze diamant gevat die alleen al meer dan vier miljoen pond waard is. De schedel, gekocht in een winkel in Noord-Londen, is afkomstig van een 35-jarige man die leefde tussen 1720 en 1810.

„Dit kunstwerk laat zien dat wij niet altijd blijven leven. Maar het toont ook een zekere overwinning op de dood”, aldus Hirst bij de onthulling tegenover de BBC. De kunstenaar, bekend van zijn haai en schapen op sterk water en een installatie met een rottend koeienhoofd en levende vliegen, zei dat hij was geïnspireerd door ingelegde schedels van de Azteken. Hirst benadrukte dat hij geen zogeheten ‘bloeddiamanten’ had verwerkt en dat de schedel een echt gebit kreeg dat 14 miljoen euro kostte. „Het was erg belangrijk echte tanden in de schedel terug te zetten. Net zoals het bij de dieren in formaldehyde belangrijk is dat er een echt dier in zit. Dit is geen voorstelling. Het moet echt zijn”, zei hij. De schedel mist één tand, die Hirst eerst verving door een gouden tand, maar daarna haalde hij hem weer weg. „Dat voelt op de een of andere manier menselijker”, zei hij.

Werken van Damien Hirst brengen met enige regelmaat miljoenen ponden op. Hirst zei te hopen dat de schedel niet bij een particulier zou belanden. „Ik zou graag willen dat hij geëxposeerd blijft.”

Bij de onthulling verwierp Hirst de suggestie dat zijn werken eerder bedoeld zijn het kunstestablishment te becommentariëren dan als serieus kunstwerk. „Ik ben opgehouden me af te vragen wat kunst is. Er is goede kunst, slechte kunst en kunst die niemand iets kan schelen.”

Op de tentoonstelling waren verder een opgezette duif te zien, opgehangen in de lucht alsof het vliegt, een doorgesneden haai in twee aquaria op sterk water en een een serie foto’s van de geboorte – via een keizersnede – van Hirsts zoon.

„Ik hoop dat dit werk de mensen hoop geeft, dat het hen de adem beneemt. Ik zou het niet erg vinden als dit met mijn schedel gebeurt na mijn dood”, aldus Hirst.

Bekijk meer werken van Damien Hirst op de site van White Cube Gallery:www.whitecube.com