Het internet gaat à la carte

Informatie op maat. Dat beloven Yahoo, Microsoft en Google. Volgens Tapan Bhat, ‘portier van Yahoo’, krijgt „de gebruiker weer de controle”.

Internetbedrijven Google, Microsoft en Yahoo willen dat elke gebruiker overal zijn eigen gepersonaliseerde homepage kan raadplegen. Foto AP Vince Veneziani uses a wireless connection to access the internet, Tuesday, Aug. 31, 2004, in Philadelphia. For about $10 million, Philadelphia city officials believe they can turn all 135 square miles of Philadelphia into an Internet "hot spot," where anyone with a properly equipped computer could access the Web, either for free, or at prices far lower than available through commercial connections. A handful of small cities have already begun to dabble in municipal wireless grids, but Philadelphia's project would be the biggest to date. (AP Photo/Joseph Kaczmarek)
Internetbedrijven Google, Microsoft en Yahoo willen dat elke gebruiker overal zijn eigen gepersonaliseerde homepage kan raadplegen. Foto AP Vince Veneziani uses a wireless connection to access the internet, Tuesday, Aug. 31, 2004, in Philadelphia. For about $10 million, Philadelphia city officials believe they can turn all 135 square miles of Philadelphia into an Internet "hot spot," where anyone with a properly equipped computer could access the Web, either for free, or at prices far lower than available through commercial connections. A handful of small cities have already begun to dabble in municipal wireless grids, but Philadelphia's project would be the biggest to date. (AP Photo/Joseph Kaczmarek) Associated Press

Een jongeman loopt uit de metro en ziet een billboard. „Ted”, brult het bord, „koop onze nieuwe schoenen. Dan voel je je zo!” Het billboard toont een foto van de jongeman die fit en blijmoedig een sprongetje maakt.

Zo werkt personalisatie. Informatie op maat, op het juiste moment, in de juiste vorm. Teds persoonlijke reclamebord komt uit een presentatie van Tapan Bhat. Hij is vice-president ‘Front Doors’ bij internetbedrijf Yahoo, verantwoordelijk voor de homepage en diensten als Yahoo Mail en MyYahoo. Bhat sprak vrijdag in Amsterdam op de internetconferentie The Next Web over het gepersonaliseerde web.

Yahoo, maar ook Google en Microsoft bieden sinds kort diensten aan waarmee gebruikers hun startpagina kunnen aanpassen aan hun eigen interesses. Ze heten MyYahoo, iGoogle en Microsoft Live, maar komen allemaal op hetzelfde neer. Gebruikers personaliseren de eerste webpagina van hun surftocht met nieuws dat hen interesseert, het weerbericht van hun woonplaats of de koersen van hun aandelen.

Als vice-president Front Doors bent u de ‘portier’ van Yahoo, verantwoordelijk voor „de drukst bezochte website ter wereld”. U gelooft heilig in personalisatie. Waarom?

„In tien jaar is het karakter van het web veranderd. In het begin waren internetpagina’s statisch. Je ging direct naar een specifieke site. De beschikbare hoeveelheid informatie groeide echter zo sterk dat zoekmachines uitkomst brachten. Maar het web groeide verder en zoeken leverde niet altijd het gewenste resultaat op. We gingen meer vertrouwen op aanbevelingen van anderen. Nu gaan we toe naar een situatie waarin je zelf weer de controle hebt. Je kunt informatie raadplegen op je eigen voorwaarden.”

Personaliseren is in. Er is iGoogle, Live, MyYahoo. Ook andere sites bieden personalisatie, maar onderzoek wijst uit dat mensen helemaal niet zitten te wachten om aan allerlei knoppen te moeten draaien om een ‘eigen’ startpagina te maken. Wat nu?

„Iedereen vindt de gepersonaliseerde startpagina een interessant idee, maar niemand wil het werk doen. MyYahoo geeft je daarom direct een relevante pagina. Hoe? Mensen gebruiken Yahoo op heel veel manieren. Ze lezen het nieuws, bekijken films. Wij weten op welke dingen mensen klikken. Door die informatie te gebruiken kunnen wij je automatisch een pagina voorschotelen die je interesseert. Daarna kan je die desgewenst verder aanpassen.”

Google lijkt uw grootste concurrent. Het bedrijf schotelt zijn gebruikers geautomatiseerd zoekresultaten en nieuws voor. Hoe gaat u de strijd winnen?

„Andere bedrijven richten zich meer op automatische processen, maar Yahoo zet mensen centraal, geen machines. Zo begonnen we ook, met onze index van websites. Machines zijn goed in bepaalde dingen, mensen in andere dingen en door die twee te combineren krijg je het beste resultaat.”

Yahoo.com trekt 180 miljoen bezoekers per maand; 50 miljoen mensen gebruiken diensten van Yahoo zoals webmail en MyYahoo. Maar dat is vooral in de VS. Waarom is Yahoo niet populair in Nederland?

„Dat komt vooral door de manier waarop onze sites zijn ontwikkeld. Wij richten ons op specifieke markten. In Nederland hebben we maar een klein aantal diensten. Maar voor de Britse en Duitse markt is er veel meer. Bovendien biedt Yahoo een hoop dingen waarvan mensen niet weten dat we ze hebben, zoals sport, nieuws, films.”

Vorige maand deden geruchten dat ronde dat Yahoo en Microsoft zouden willen fuseren. Samen sterk tegen Google. Klopt dat bericht?

„Over zulke geruchten wordt heel vaak geschreven. Ik richt me liever op ons eigen bedrijf. Yahoo heeft een goede strategie en we vervullen de wensen van onze klanten. Dat is eigenlijk alles wat ik kan zeggen over dit onderwerp.”

Google, Microsoft en Yahoo kochten onlangs allemaal advertentiebedrijven. Is gratis informatie met advertenties het enige model dat werkt online?

„Nee, zeker niet. Yahoo biedt diensten met verschillende zakelijke modellen. Gebaseerd op advertenties, maar ook op abonnementen. MyYahoo wordt in ieder geval geen betaalde dienst. Het is een zeer aantrekkelijk concept voor adverteerders. Wij weten immers wie de gebruikers zijn. Adverteerders kunnen ze heel gericht benaderen.”

Zoals Ted van de foto in uw presentatie. Gaat dat niet ten koste van de privacy van uw gebruikers?

„Yahoo is zeer strikt op privacy. Ik ben ook niet blij met Big Brother, maar met een Little Brother heb ik geen problemen. Die controleer jezelf. En die kan je nog eens een opdracht geven. Zo moet je ook onze personalisatie zien. De gebruiker houdt altijd zelf de volledige controle.”