Een bril met loensende ogen en kijkgaten

Internetverzekeraar FBTO heeft een oplossing gevonden om veilig naar apen te kijken: de Bokitokijker. Op deze papieren bril zijn ogen afgedrukt die wegkijken, schuin opzij. Maar door kleine kijkgaten kan de drager ongemerkt recht vooruitkijken. Met Pinksteren zijn bij Diergaarde Blijdorp tweeduizend Bokitokijkers uitgedeeld, zegt Bertwin Tiemersma, woordvoerder van FBTO.

Waarom denkt een internetverzekeraar na over een veilige manier om naar apen te kijken?

„Na de uitbraak van Bokito boog iedereen zich over dat probleem. Plexiglazen wanden, houten schuttingen met kijkgaten – diverse oplossingen zijn er bedacht om te voorkomen dat dierentuinbezoekers apen nog rechtstreeks in de ogen kijken. Ons reclamebureau kwam met een veel simpeler idee: een papieren bril met kijkgaatjes waarop twee loensende ogen zijn afgedrukt. Een oplossing die perfect aansluit bij de slogan van ons bedrijf: ‘De oplossing is altijd simpel’. We hebben er meteen 3.500 laten drukken.”

Er is een Bokito-cd uitgebracht en zijn naam is als merk geregistreerd. Bent u niet een van de velen die een slaatje willen slaan uit Bokito?

„We hebben geen commercieel oogmerk. U moet dit zien als een ludieke actie om onze merkbekendheid te stimuleren. Iedereen die de bril wil hebben, kan hem printen van onze website.”

Als er twintig bezoekers met uw kijker voor zijn neus staan, zou Bokito daar niet hoorndol van worden?

„Ik ben geen aap en ik heb ook niet de kracht en de kennis om me in zo’n beest te verplaatsen.”

Waarom mannenogen op de bril?

„Was het niet een vrouw die Bokito tot waanzin dreef?”

Arjen Ribbens