Doorstart voor tunnel door het Kanaal

De Eurotunnel kan volgende maand beginnen aan een nieuw bestaan met sterk gereduceerde schulden. De groep keerde gisteren met succes terug op de beurs na een schorsing van zeven dagen waarin de aandeelhouders massaal intekenden voor participatie in een doorstart.

Volgende maand gaat Eurotunnel, dat tot nu bestaat uit een Brits en een Frans bedrijf, verder als één groep, die volledig Frans zal worden. De banken Citigroup, Deutsche Bank en Goldman Sachs krijgen de controle bij het nieuwe bedrijf, Groupe Eurotunnel. Vorige week meldde de Franse beurstoezichthouder AMF dat 87 procent van de aandelen in de huidige Eurotunnel zijn aangemeld voor inwisseling tegen aandelen in de nieuwe groep. De AMF had als voorwaarde gesteld dat minimaal 50 procent zou worden aangemeld.

Volgens bestuursvoorzitter Jacques Gounon is de exploitant van de tunnel onder het Kanaal nu gered van de ondergang. Sinds de opening van de tunnel in 1994 heeft Eurotunnel gekampt met exploitatietekorten en hoge schuldenlasten. Eurotunnel kreeg nooit voldoende inkomsten uit vrachtvervoer en treinverkeer door de tunnel om de aanlegkosten van 14 miljard terug te verdienen.

Na zijn aantreden vorig jaar, stelde Gounon in samenwerking met Deutsche Bank, Citigroup en Goldman Sachs een reddingsplan op. De banken reduceren nu de schuldenlast van 9,1 miljard met ruim de helft. Het terugbrengen van de schuld tot 4,16 miljard euro moet het nieuwe bedrijf snel in staat stellen winst te maken.

De inruilactie van 87 procent van de aandelen in de ‘oude’ Eurotunnel leidde gisteren tot levendige handel in de resterende 13 procent, waarvan de koers met 92 procent steeg. Op termijn zullen deze aandelen hun waarde verliezen. De nieuwe groep zou eind juni een beursnotering moeten krijgen.