Brussel wil uitleg van Google

Zoekmachine Google moet aan de Europese Commissie uitleggen waarom het bedrijf informatie bewaart over de zoekopdrachten van zijn gebruikers, gekoppeld aan hun internetadressen. Het Amerikaanse bedrijf kreeg daar een brief over van de functionarissen die in de 27 EU-lidstaten verantwoordelijk zijn voor privacy-bescherming.

Dat meldde de International Herald Tribune dit weekeinde. De Amerikaanse krant beschouwt de brief als het zoveelste incident in een serie „agressieve acties” van Europese beleidsmakers tegenover een Amerikaans technologiebedrijf. De krant haalt privacy-deskundigen aan die zeggen dat deze brief ertoe kan leiden dat de Europese Commissie Google zal dwingen zijn bedrijfsvoering aan te passen binnen de Europese Unie, een markt die met 400 miljoen consumenten groter is dan de Verenigde Staten.

Google is de grootste zoekmachine ter wereld, en heeft in Nederland – wat betreft het aantal zoekopdrachten op internet – zelfs een marktaandeel van bijna 100 procent. Het bedrijf verdient zijn geld door rond de zoekresultaten advertenties te verkopen voor producten die met die zoekopdracht te maken hebben. Door het succes van de zoekmachine groeien de omzet, winst en beurswaarde van Google al drie jaar lang spectaculair.

Google vindt het verzoek van de Europeanen geen probleem. Het bedrijf stelt dat het zelf deze discussie heeft aangezwengeld door, in maart van dit jaar, te melden dat het de data over zijn gebruikers voortaan nog maar twee jaar zal bewaren in plaats van ‘oneindig’. „Wij vinden dat een periode van 18 tot 24 maanden de juiste balans biedt tussen onze zakelijke belangen en de privacy van onze klanten”, zegt jurist Peter Fleischer van Google in de Herald Tribune.

Het is onduidelijk of de Europese Commissie Google werkelijk kan dwingen zijn regels aan te passen. De Unie heeft bijvoorbeeld zelf besloten dat – in de strijd tegen het terrorisme – vanaf 1 september dit jaar alle telecombedrijven en internetaanbieders de data over hun klanten twee jaar moeten bewaren.