2.300 kreeften in fabelachtig lustoord Monaco

Opnieuw zorgde Lewis Hamilton voor een sensatie. De debuterende Formule 1-coureur behaalde te midden van de chic in Monaco zijn vierde tweede plaats in een Grand Prix.

In Hotel de Paris begint de kamerprijs voor vier verplichte nachten bij tienduizend euro. Foto AP MacLaren Mercedes driver Fernando Alonso of Spain steers his car past the Hotel de Paris during the qualifying practice session ahead of Sunday's Formula One Monaco Grand Prix, Saturday, May 26, 2007. Two-time defending world champion Fernando Alonso of McLaren took the pole position for the Monaco Grand Prix with rookie teammate Lewis Hamilton starting next to him. Felipe Massa of Ferrari, who took the pole positions in the last three races, was third. (AP Photo/CLaude Paris) Associated Press

De manier waarop hij teamgenoot en regerend wereldkampioen Fernando Alonso volgde, getuigde van inzicht en teamtactiek. Lewis Hamilton nam geen risico; de Spanjaard won voor de tweede achtereenvolgende keer in Monaco.

Maar de internationale automobielfederatie FIA vermoedt dat het verbod op stalorders is geschonden en stelt een onderzoek in. Hamilton wierp tegen: „Passeren in Monaco is lastig. Alleen als hij een foutje maakte, had ik een kans.’’

Verontschuldigende woorden van de 22-jarige debutant, ‘le petit prince’, in een fabelachtige omgeving. De GP van Monaco oogt als een sprookje waarvan het publiek graag deel uitmaakt. Dat kan, tegen uiteenlopende prijzen. De ruimte is beperkt, de vraag groot.

De Belg Stéphane de Bruyn (40) van de firma Just Unlimited in Monaco, ontving op het laatste moment veel verzoeken voor een superieure accommodatie. Oorzaak: het Hamilton-effect. „Een compleet gekkenhuis.”

Sinds 1999 is hij specialist in maatwerk op hoog niveau voor mensen die zich willen laten verwennen in een omgeving waar veelvuldig je gehoor wordt geteisterd. Alles is mogelijk. Auto met chauffeur, een bus voor een gezelschap, transfer per boot of gewoon een luxe hotel. „Onze specialiteit is de verhuur van een terras met riant uitzicht op het circuit en bijpassende verzorging. Eten en drinken wordt geleverd door het gerenommeerde cateringbedrijf Lenôtre, met bijpassend personeel om te serveren. Dat is verplicht.”

De Bruyn verhuurt elf appartementen met vipterrassen die het beste zicht verschaffen op de race. Een kamer huren in Hotel de Paris kan ook via hem: vier nachten vanaf tienduizend euro. De appartementen zijn knusser. „Wij verwijderen alle privézaken. Portretten van opa en oma worden vervangen door racefoto’s.”

Ook de tv wordt opgeslagen. Met minder dan een serie plasmaschermen aan de wanden, kan Just Unlimited niet aankomen. Op hun beste locaties zie je zestig procent van de piste, de rest op de buis. Die weelde kent zijn prijs. Voor Ermanno Palace moet je voor twee personen voor twee racedagen, inclusief vier nachten in Hotel Hermitage 15.000 euro betalen.

Op zo’n bevoorrechte plek heeft de ware Formule 1-fan, liefst als genodigde, alles wat zijn hart begeert. Maar er zijn grenzen. De Bruyn: „Soms is er een speciale wens. Dan moet ik zorgen dat een Grand Prix-coureur op het balkon verschijnt en zijn gasten uitlegt hoe het er in Monaco aan toegaat. Een tikje naïef, dat gaat dus niet.’’

Welgestelde liefhebbers die niet op terras, balkon of boot tot de beautiful people behoren, kunnen terecht in The Formula One Paddock Club, een promodorp van de hoogste allure. In de klassieke stijl van hedonist Oscar Wilde heeft men een simpele smaak; er wordt uitsluitend genoegen genomen met het allerbeste. De superluxe entourage wordt zwaar bewaakt. Zelfs de slimste gate crasher bedenkt zich wel twee keer als hij het bewakingspersoneel bij de elektronische poortjes ziet.

De ruimte rondom de exclusieve Yacht Club is opgesierd met tienduizend bloemen en drieduizend planten. Gasten beschikken zaterdag en zondag over een eigen tribune en mogen iedere dag een half uur langs de pitsgarages lopen. Dichter bij de mystieke Formule 1-wereld kom je niet als buitenstaander. Op een vroeg tijdstip vloeit de champagne.

Gedurende het weekeinde worden 2.300 kreeften, 400 kilo aardbeien, 1.200 kilo vis en 1.400 kilo vlees ingeslagen door Allsport Management uit Genève. Een lustoord voor ondernemingen die hun vips iets uitzonderlijks willen bieden. Privépersonen kunnen er terecht voor vierduizend euro. Gewone kaartjes zijn ook niet mis. De Automobile Club de Monaco vraagt 430 euro voor een zondagse tribuneplaats bij het casino. Iedereen pikt een graantje mee van de Grand Prix, die een omzet genereert van tachtig miljoen euro. Hotels eisen een minimum verblijf van vier dagen. De helikopterservice van Nice naar Monaco verviervoudigt op de racedag zijn tarief: 700 euro voor een retourtje.

Zelfs in dit peperdure prinsdom kan het eenvoudiger. Op de eerste trainingsdag zijn staanplaatsen op de helling naar het paleis gratis. In de verte zijn de bont gekleurde bolides zichtbaar. Verrekijker verplicht. Je hoort er bij en toch ook weer niet. Want op geen enkel ander circuit is de behoefte aanwezig om, koste wat het kost, deel uit te maken van het grootste mechanische circus ter wereld.