Zeer lange Tancredi opent Operadagen

Concert: Tancredi van G. Rossini door Orchestre des Champs-Elysées, English Voices en solisten o.l.v. René Jacobs. Gehoord: 25/5 De Doelen Rotterdam.

DoorKasper Jansen

De Rotterdamse Operadagen begonnen gisteravond op zes locaties tegelijk, nog gevolgd door een ‘Nacht van de Opera’. De Doelen had de prestigieuze opening: Rossini’s Tancredi door het Orchestre des Champs-Elysées onder leiding van René Jacobs.

De bijna tragische, maar toch nog net goed aflopende Tancredi (1813) ging in een zeer lange, vrijwel ongecoupeerde versie. Jacobs zweert bij ‘authenticiteit’. Maar als al die misverstanden over die anonieme brief na bijna twee eeuwen nu eens wat eerder waren opgelost, bedacht ik halverwege.

De vroege Tancredi, een late ‘opera seria’ zoals Jacobs vorige week uitlegde in het Cultureel Supplement van deze krant, is echter wel het fundament onder de typische Rossini-opera, dus overheerst het feest der herkenning.

De voormalige zanger Jacobs heeft een zeer beperkte dirigeertechniek - zijn armen bewegen vrijwel steeds symmetrisch. Maar de uitvoering stond niettemin op een hoog niveau, mede dankzij een goede cast.

Naast de zeer donker klinkende Bernarda Fink in de travestie-titelrol – haar mezzo was het favoriete stemtype van Rossini – zorgde de smetteloos sprankelende sopraan Rosemary Joshua voor een fel blinkende en stralende omlijsting.

De tenor Lawrence Brownee leverde als Argirion de meest typisch Italiaanse en verrassend expressief klinkende bijdrage.