Hergebruikte goederen per post sturen is milieuwinst

Als actief gebruiker van Marktplaats en eBay zie ik de voordelen van hergebruik en herken ik ook de beschreven milieuproblematiek (NRC Handelsblad, 15 mei). Hoewel het hergebruik in milieutermen winst is (bij de verbranding ervan om elektriciteit mee op te wekken komt immers ook CO2vrij) wordt die winst geheel of gedeeltelijk tenietgedaan door de toename in mobiliteit. De vraag is dus hoe de distributie van hergebruikte goederen kan worden geoptimaliseerd. Naarmate de prijs van het gekochte artikel lager is, of het gewicht of de omvang van het gekochte artikel toeneemt, worden de verzendkosten casu quo de ophaalkosten voor de koper relevanter. Die betaalt immers voor de verzending.

Voor zaken die door de brievenbus passen, zoals cd`s, kleine boeken en reisgidsen, bestaat een zeer concurrerende verzendmogelijkheid: brievenbuspost. Daar kun je niet voor rijden.

Voor grotere en/of zwaardere artikelen zijn er twee perverse prikkels: het lumpsumtarief van TPG post voor pakketten tot 10 kg - dat vorig jaar fors verhoogd is tot 6,20 euro - en de lease-auto (waarbij de baas de benzine betaalt). TPG Post (of concurrenten) kan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en de tarifering voor pakketpost verfijnen, om op die manier bij te dragen aan een meer duurzame wereld. De perverse prikkel die van de lease-auto uitgaat doordat de kosten per (privé) gereden kilometer gelijk blijven lijkt een zaak voor het kabinet.