Akkoord G8 over klimaat onzeker

De rijke geïndustrialiseerde landen zullen volgende maand op de G8-top zeer waarschijnlijk geen concrete afspraken maken over een gezamenlijke aanpak van het klimaatprobleem.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel, heeft steeds gezegd dat de aanpak van klimaatverandering een speerpunt is van haar G8-voorzitterschap. Maar donderdag moest ze in de Bondsdag erkennen geen hoge verwachtingen meer te hebben van de uitkomst van de top, die van 6 tot en met 8 juni wordt gehouden in Heiligendamm.

Zonder een gemeenschappelijk beleid „kunnen we klimaatverandering niet voorkomen”, aldus Merkel. Maar binnen de G8 bestaan volgens haar veel grotere tegenstellingen dan tussen de landen van de Europese Unie.

Diplomaten sleutelen al dagen aan een slotverklaring en volgens de Süddeutsche Zeitung, die in het bezit zegt te zijn van ontwerpteksten, wordt de paragraaf over klimaat daarin steeds verder afgezwakt. Vooral de Verenigde Staten verzetten zich tegen een gezamenlijke doelstelling voor het terugdringen van broeikasgassen. Ook willen de VS zich niet vastleggen op een poging om te voorkomen dat de gemiddelde temperatuur op aarde stijgt met meer dan 2 graden Celsius, ten opzichte van de tijd voor de industriële revolutie.

De Britse premier Tony Blair zei gisteren in het BBC-programma Newsnight juist voorzichtig optimistisch te zijn over Amerikaanse betrokkenheid bij klimaatverandering. „Het is volgens mij mogelijk dat we nieuwe afspraken zullen zien op de G8, of in ieder geval het begin van nieuwe afspraken.”

Gistermiddag zei een woordvoerder van de Amerikaanse G8-delegatie dat „de manier waarop klimaatverandering [in het huidige slotdocument ] wordt behandeld tegengesteld is aan onze opsitie en een groot aantal ‘grenzen’ passeert van wat wij kunnen accepteren.”

Japan, een van de G8-landen, heeft deze week wel steun uitgesproken voor het Duitse voorstel om de uitstoot van broeikasgassen tot 2050 wereldwijd te halveren. Volgens premier Shinzo Abe mogen de voorstellen echter niet ten koste gaan van economische groei omdat anders een groot aantal landen niet zal deelnemen.

Behalve de halvering van de uitstoot in 2050 zou Merkel in haar voorstel ook pleiten voor een besparing van 20 procent op het energieverbruik door de transportsector in 2020.