Medicinale margarine

Becel – de boter die goed is voor het hart – begon zijn carrière in de apotheek. Het zat in blik. Je kon het kopen met doktersrecept. En dat duurde drie jaar, tot 1963. Daarna verscheen Becel bij de kruidenier en in de supermarkt. De naam is er straks vijftig jaar, maar de Becel die nu in het koelvak ligt, verschilt hemelsbreed van de eerste Becel in blik, die dus een pil voor op brood was.

BCL, de medeklinkers in Becel, staan voor blood cholesterol lowering. Volgens Unilever is de margarine op verzoek van de Nederlandse overheid ontwikkeld. Die had gezien dat het voor de volksgezondheid goed was als mensen meer onverzadigde vetzuren (oliën, meest uit planten en zaden) en minder verzadigde (uit harde vetten, meest van dierlijke oorsprong) gingen eten.

Halverwege de jaren zeventig kwam halvarine op de markt: smeerbare margarine met veel minder vet.

In de jaren negentig waarschuwden onderzoekers dat chemisch geharde plantaardige oliën – de transvetzuren, tot nu toe onmisbaar ingrediënt voor de halvarines – eigenlijk net zo ongezond zijn als verzadigde vetten, ofschoon het chemisch gezien onverzadigde vetzuren zijn. Unilever liep voorop bij het verwijderen ervan uit margarines, en als een van de eerste werd Becel aangepakt.

Het tovermiddel in Becel was linolzuur. Daar is jarenlang reclame mee gemaakt. Dankzij de linolzuur zou Becel goed zijn voor hart en bloedvaten. Linolzuur is het onverzadigde vetzuur dat het cholesterol het best verlaagt.

Maar de nadruk op linolzuur is geleidelijk verdwenen. In de wetenschappelijke literatuur en in de buitenlandse voedingsrichtlijnen kwam sinds eind jaren negentig steeds indringender te staan dat voor een gezond-hartdieet een goede verhouding tussen linolzuur en linoleenzuur nodig is. De afgelopen jaren is de relatieve hoeveelheid linolzuur in de Nederlandse Becel gedaald, terwijl er linoleenzuur bij kwam. De verhouding in Becel Dieet is nu ruim 6:1.

De namen linolzuur en linoleenzuur raken wat uit de mode. De termen omega-6-vetzuur (o.a. linolzuur) of omega-3-vetzuur (o.a. linoleenzuur) zijn nu bekender. En behalve het plantaardige omega-3-vetzuur linoleenzuur, moet je ook nog omega-3’s uit vis eten. Die visvetzuren heeft Becel sinds kort ook verwerkt in een margarine en een yoghurtdrankje.

Wim Köhler