Beauty en de beast

Kan één knopje symbool staan voor een hele auto? Zoals het ‘pientere pookje’ symbool stond voor de personenauto’s van Daf? De SportSwitch op het dashboard van de vernieuwde Opel Astra 1.6 Turbo maakt een goede kans. De knop tussen de schakelaars voor centrale deurvergrendeling en stoelverwarming geeft de auto twee uiterlijken. Van de beauty en de beast.

Zonder de SportSwitch te gebruiken blijft de Astra de keurige middenklassewagen voor het kleine gezin. Die is het immers al jaren. Met de knop werpt de Astra alle vooroordelen van zich af en krijgt de wagen meer dynamiek en een sportiever rijgedrag. Eén knop, twee auto’s, dat is wat Opel belooft.

In de praktijk – op de snelweg tussen twee files in – valt dat nogal tegen. De testrijder waant zich even tv-held Michael Knight. Die tovert met een druk op Turbo Boost zijn auto KITT om in een wondermachine. Maar de SportSwitch is geen Turbo Boost. Het gaspedaal reageert iets sneller, het stuurwiel heeft een directere reactie en de vering is stijver afgestemd. Aardig, maar dat heb je in de Nederlandse praktijk eigenlijk niet nodig. Bovendien vraag je je af waarom je als chauffeur zou kiezen voor minder comfort en harder werken om zogenaamd sportiever te rijden.

Met of zonder sportknop, de nieuwe, opgehipte Astra is de moeite waard. Opel heeft de wagen flink aangepakt. De auto kreeg een facelift met onder meer een nieuwe grille, nieuwe bumpers, nieuwe koplampen en optioneel een panoramadak. De turbomotor heeft een inhoud van 1,6 liter. Dat is minder dan de 2 liter turbomotor in de vorige versie van de Astra, maar het nieuwe model heeft wel 10 pk meer vermogen. Bovendien is de vernieuwde Astra zuiniger dan voorheen.

Er is Opel alles aan gelegen om het succes van de Astra te continueren. De wagen was vorig jaar samen met de Volkswagen Golf het best verkochte nieuwe model van Nederland. Opel zette in de eerste drie maanden van dit jaar het grootste aantal auto’s per kwartaal af in zes jaar tijd. Opel dankt het succes aan de nieuwe uitvoeringen van de Astra en de Corsa. In april verkocht de Duitse autofabrikant volgens Bovag en RAI 1.039 Astra’s. Alleen de Peugeot 207 was populairder met 1.128 verkochte auto’s. Opel was vorige maand wel het best verkochte merk in Nederland.

Handige extra’s bewijzen dat Opel erg zijn best heeft gedaan de kopers van de Astra te behagen. Geen mogelijkheden die uniek zijn voor een auto als deze, maar prettig om te hebben. Opel bedient de luie automobilist met onder meer een sleutelloos systeem voor het ontgrendelen en afsluiten van portieren en achterklep. De sleutel – met radiosignaal – in de borstzak is voldoende. Een nadeel als je dit niet gewend bent: de auto wordt nog meer een gebruiksvoorwerp dat je aanzet en minder een machine die je moet aanzwengelen. Ook al is het met een contactsleutel. Ook prettig voor luie chauffeurs: sensoren in de achterbumper die helpen bij het inparkeren, de optie ‘automatisch’ voor de lichten die zorgt voor de juiste lampen op het juiste moment en de automatische airconditioning. De Astra is leverbaar als driedeurs, vijfdeurs, stationwagen en Twin Top. De laatste uitvoering is een coupé/cabrio.

De nieuwe Astra blijft een auto met twee gezichten. De wagen is compleet genoeg voor het (niet al te grote) gezin. De all terrain wandelwagen past bijvoorbeeld maar net in de kofferbak. Een gewone auto voor gewone mensen. Maar daarnaast is de wagen inmiddels flitsend genoeg om de aandacht te trekken in de straat. Geen kleurloze, onopvallende stationcar, maar een vervoermiddel waarvoor de buurman zijn hoofd omdraait. „Zo, eerst een baby. En nu een nieuwe auto?”

Jan Benjamin

Jan Benjamin is mediaredacteur van NRC Handelsblad en rijdt in een Daihatsu Cuore.