Astronomen vinden nieuwe aanwijzing voor donkere materie

Rotterdam. Astronomen hebben in meetgegevens van de Hubble-ruimtetelescoop een nieuwe aanwijzing gevonden voor donkere materie in het heelal. In een cluster van sterrenstelsels op vijf miljard lichtjaar van de aarde, troffen zij een `donkere` ringvormige structuur aan. De ring heeft een diameter van 2,6 miljoen lichtjaren. Donkere materie is onzichtbaar en kan dus niet rechtstreeks worden gemeten. Daarom gebruikten de astronomen een beproefde indirecte meetmethode: de gravitatielensmethode. Een wolk van donkere materie fungeert daarin als een lens die het langs reizende licht van nog verder weg gelegen sterrenstelsels afbuigt. Uit de op aarde gemeten afbuiging valt vervolgens de sterkte van de lens af te leiden, en daarmee de hoeveelheid donkere materie ter plekke. De donkere materie zou zich een paar miljard jaar geleden in het centrum van twee in elkaar schuivende clusters hebben verzameld en daarna weer zijn teruggeveerd. Zwaartekracht zou de donkere materie vervolgens steeds verder vertraagd hebben, zodat die zich min of meer verzamelde in een traag uitdijende ring ver rond de uiteindelijke cluster. De resultaten verschijnen in juni in het wetenschappelijke tijdschrift Astro-physical Journal .