Air France beperkt rol KLM

Air France-KLM krijgt een nieuwe managementstructuur, waarin KLM een minder prominente rol krijgt. Dit heeft de topman van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij, Jean-Cyril Spinetta, vandaag bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers in Parijs.

Een uitvoerend comité, met zeven Franse en vier Nederlandse bestuurders, neemt deze zomer de plaats in van het ‘strategische managementcomité’ dat sinds de fusie in 2004 de holding bestuurde. Daarin zaten vier vertegenwoordigers van beide maatschappijen.

De nieuwe topman van KLM, Peter Hartman, vindt desondanks niet dat de Nederlandse positie verzwakt: „Dit is in lijn met de afspraken uit de tijd van de fusiebesprekingen in 2003. De structuur van Air France-KLM zal de komende vijf jaar niet wezenlijk veranderen.” De onlangs afgetreden topman van KLM, Leo van Wijk, komt in het nieuwe bestuur.

Een andere garantie die Air France heeft gegeven, is de belofte om Schiphol als knooppunt in het netwerk te houden. Ook daar is volgens Hartman geen verandering in gekomen. KLM blijft wat hem betreft de belangrijkste klant van Schiphol.

Air France-KLM kondigde vanmorgen ook kostenbesparingsmaatregelen aan, die de komende drie jaar 1,4 miljard euro moeten opleveren. Volgens Leo van Wijk, nu vicevoorzitter van de holding, gaat het om een „normale procedure”, die niet is ingegeven door financiële noodzaak, want het bedrijf behaalde volgens hem over het afgelopen gebroken boekjaar goede resultaten. De omzet steeg van 21,4 naar 23 miljard euro en de operationele winst ging omhoog van 936 miljoen naar 1,24 miljard. De nettowinst daalde wel, van 913 miljoen euro naar 891, maar dit valt toe te schrijven aan het feit dat in het vorige jaar een grote eenmalige winst (de verkoop van boekingssite Amadeus voor 419 miljoen euro) werd geboekt. Exclusief Amadeus steeg de nettowinst met 80 procent.

Air France-KLM profiteerde van de sterk oplevende luchtvaartmarkt, waardoor 5 procent meer passagiers konden worden vervoerd, in totaal 73,5 miljoen. De bezettingsgraad van de vliegtuigen, een belangrijke indicatie voor succes, steeg met 0,6 procentpunt tot 81,4 procent.

KLM: pagina 15