Toneelstuk te huur als reclamezuil

Op dit podium kan uw advertentie staan! Binnenkort kan het. Om een nieuw toneelstuk te bekostigen biedt toneelgroep Alaska namelijk zijn decor aan als advertentieruimte. Bedrijven kunnen een of meer ‘tegels’ kopen om reclame te maken.

In het stuk Sic transit gloria mundi (Zo vergaat de glorie van de wereld’) stranden vijf reizigers op een vliegveld. Ieder heeft te maken met de globalisering. Schrijver en regisseur Marijke Schermer: „Omdat het over geld, aandelen, hedge funds gaat, bedacht vormgever Richard Janssen dat we het decor moesten behangen met reclame.”

Met de actie wil Schermer de voorstelling, met Maria Kraakman en Dragan Bakema, gratis toegankelijk maken en ze hoopt zo een nieuw publiek aan te boren. Ook wil zij de discussie over het subsidiëren en sponsoren van theater aanzwengelen. „Tot nu toe is die discussie nogal theoretisch; in de praktijk zijn zowel bedrijven als kunstenaars terughoudend over sponsoring. Met dit praktische onderzoek willen wij de discussie een zetje geven.”

Verder wil Schermen een alternatief bieden voor het profijtbeginsel dat deze regering wil invoeren. „Bij ons betaalt niet het publiek, maar het bedrijfsleven voor de kaartjes.”

Een van de kwesties in het stuk is de afhankelijkheid van gemeenschapsgeld, en waar die afhankelijkheid overgaat in eigen verantwoordelijkheid. Alaska leeft van een driejarige subsidie van het rijksfonds FAPK.

Het decor bestaat uit drie wanden die per ‘tegel’ worden verkocht. Een tegel van 60 cm kost 99 euro, dubbelformaat kost 250 euro. Eén bedrijf mag maximaal twintig tegels kopen.

Meer info op www.gloriamundi.nl