‘Tekort machinisten bedreigt veiligheid’

Het personeelstekort bij NS en bij goederenvervoerders is zo groot dat deze bedrijven regelmatig onervaren machinisten inzetten die het treinverkeer in gevaar brengen. Dat heeft Bert Klerk, de voorzitter van spoorbeheerder Prorail, gisteren gezegd bij de presentatie van het jaarverslag van zijn bedrijf.

„NS heeft een gebrek aan machinisten. Dit draagt het risico in zich dat er personeel met onvoldoende rij-ervaring op de bok komt te zitten”, aldus Klerk. Eind vorig jaar hadden twee treinongelukken plaats, waarbij enkele passagiers verwondingen opliepen, die waren te wijten aan fouten van machinisten, stelt Prorail. „Machinisten zijn door rood gereden, maar als je door rood sein rijdt, passeer je eerst al een oranje waarschuwingssein. Op het spoor is het precies zoals op de weg.” Een ervaren machinist zou zoiets niet overkomen, denkt Klerk.

Een woordvoerder van NS noemt in een reactie de uitlatingen van Klerk „aperte onzin”. Directievoorzitter Jacques Huberts van NS Reizigers: „Bij NS komt niemand op de bok die niet volledig gekwalificeerd is en die niet voldoende baanvakkennis heeft. Veiligheid gaat bij ons voor alles.”

NS heeft door de sterke groei van het reizigersverkeer een tekort aan machinisten en conducteurs. Op korte termijn zoekt het bedrijf 200 nieuwe personeelsleden voor op trein. NS heeft onder meer TNT Post benaderd voor het ‘overnemen’ van werknemers – bij TNT zullen de komende jaren zeker 7.000 arbeidsplaatsen verdwijnen.

Prorail neemt een deel van de verantwoordelijkheid op zich voor vertragingen van treinen, maar uitval van treinen is lang niet altijd aan de spoorbeheerder te wijten, vindt Klerk, die over het boekjaar 2007 zijn bonus grotendeels zal mislopen doordat voldoende beschikbaarheid van het spoor niet is gehaald. Over 2006 kreeg hij ruim 27.000 euro bonus op een salaris van 189.000 euro.

Prorail wil de risico’s van menselijk falen terugdringen door het plaatsen van nieuwe beveiligingssystemen die treinen automatisch tot stilstand brengen. Deze automatische stop treedt nu op bij treinen die sneller dan 40 kilometer per uur rijden. Prorail werkt aan een systeem dat vanaf 2009 ook bij lage snelheiden tot een noodstop leidt bij het negeren van seinen.