Geen kapitaal-, maar bouwmarkt

Wat zal Gerlach Cerfontaine weer balen. Niet omdat zijn Schiphol uit de toptien van grootste luchthavens ter wereld is weggevallen. Hoewel niet leuk, is het ook weer niet zo schokkend als je gepasseerd wordt door niet-concurrerende luchthavens als Bangkok en Hongkong en je de opkomst van Madrid kan wijten aan het grote aantal binnenlandse vluchten.

Lastig is wel dat de British Airport Authority, het grootste luchthavenbedrijf ter wereld, achter elkaar vliegvelden in de uitverkoop gooit, en Schiphol dus niet kan meebieden. Zo gaat ‘Napels’ aan zijn neus voorbij, dat BAA vorige week in de etalage zette. Eerder verkocht de eigenaar van de Londense luchthavens Heathrow, Gatwick en Stansted belangen in de luchthavens van Boedapest en Sydney.

Het besluit van het nieuwe kabinet om Schiphol niet naar de beurs te brengen, zit Cerfontaine dwars. Dat zadelt hem op met een gebrek aan kapitaal en de twijfelachtige reputatie van een staatsbedrijf, die voorkomen dat hij zijn plannen voor internationale expansie kan doorzetten.

Schiphol zal zijn strategie moeten wijzigen, misschien wel zonder Cerfontaine. Volgens een vandaag verschenen onderzoek van Booz Allen Hamilton is een wijziging van strategie tegenwoordig reden voor raden van commissarissen om van topman te verwisselen.

De raad van commissarissen onder leiding van Jan Kalff kan ook tot de conclusie komen dat een beursgang niet zaligmakend hoeft te zijn. BAA is zelf juist vorig jaar van de beurs geplukt door een consortium onder leiding van het Spaanse Ferovial en houdt nu uitverkoop om de schuldenlast die het daardoor kreeg opgezadeld te kunnen dragen. En de ook beursgenoteerde luchthaven van Frankfurt presteert niet echt geweldig.

De nieuwe regering heeft gezegd dat het wel een groot minderheidsbelang wil verkopen aan een andere partij. Daarbij werd direct gedacht aan een private-equityfirma. Maar waarom niet aan een bouwonderneming?

Dat is Ferovial namelijk. En die Spaanse aannemer verkocht Boedapest aan de Duitse collega Hochtief. Zou bij Nederlandse bouwers als BAM, Heijmans of Ballast Nedam al eens de gedachte opgekomen zijn om een vliegveld te kopen? Of bij Volker Wessels, het bouwconcern van de Twentse familie Wessels die al vaker heeft bewezen buiten gebaande paden te denken?

Investeringskracht heeft Volker Wessels, zeker sinds de verkoop van 42,5 procent van de aandelen aan private-equityfirma CVC dit jaar. En kennis over Schiphol is dichtbij te vinden. Juist deze maand treedt Jan Kalff af als commissaris bij de bouwer.

Daan van Lent