Er is fors geïnvesteerd in gezelligheid

Tweehonderd vakantiegangers die zich bij Center Parcs hebben misdragen, zijn door het bedrijf op een zwarte lijst geplaatst. Niet meer welkom zijn onder meer een stel jongeren die een huisje hadden ‘verbouwd’ en een videofilm van hun vernielingen op internet hadden gezet. „Een exces”, zegt woordvoerder Monique Dekkers.

Uw vakantiehuizen zijn toch hufterproof ingericht?

„U bent zeker al een tijdje niet geweest? De laatste jaren hebben we fors geïnvesteerd in gezelligheid. In veel huisjes is nu zelfs een sauna en een Turks bad. Dus als je iets kapot wilt maken, kan dat. Maar gelukkig gedragen bijna al onze gasten zich.”

Maar toch heeft u een zwarte lijst.

„Elke touroperator en elk vakantiepark heeft zo’n lijst. Die van ons bestaat al twintig jaar. En gelukkig staan daar niet alleen jongeren op die een compleet huisje vernielen. Dat is een exces. Op de lijst staan ook mensen die iets hebben meegenomen dat niet van hen was, wanbetalers en gasten die opzettelijk iets hebben stuk gemaakt. Maar een lijst met 200 namen stelt helemaal niks voor. Jaarlijks ontvangen wij 3 miljoen gasten. We hebben het dus over een percentage van nul-komma-nulnulniks.”

Waarom gedragen uw gasten zich zo voorbeeldig?

„Center Parcs is een echt familieproduct. En we voeren een lik-op-stukbeleid. Die jongeren van de vernielvideo hebben de schade mogen betalen. We beschikten namelijk over hun adresgegevens, dus we wisten om wie het ging.”

Waarom opeens zoveel ophef over uw zwarte lijst?

„De Telegraaf wilde een sociale tendens aangeven: jongeren delen hun ervaringen met video’s op internet. Dat is alles.”