Ayurvedisch koken (I)

Voor 4 personen:500 g sperziebonen2 uien6 teentjes knoflook1 paprika1 blok tofu naturelolijfolie, zout2 eetlepels garam massala (gemalen geroosterde specerijen) 1 eetlepel Hindoestaanse massala (kerriemassala)2 eetlepels vegetarische bouillonpoeder2 - 3 eetlepels gemalen kokos

Een aankondiging van een workshop ‘Ayurvedisch koken en eten’ in een van de Haagse prachtwijken „voor en door vrouwen”: die kon ik niet negeren. Ayurveda is een hindoeïstische gezondheidsleer, met zelfs een eigen afdeling in het ministerie van volksgezondheid in India. Voor de volgers van deze leer is eten steeds diëten: een constant streven naar balans van smaken en van voedingselementen passend bij de eigen persoonlijkheid. Wat ik kreeg voorgeschoteld was lekker , wat de achterliggende filosofie ook moge zijn. Ik kon voor de ingrediënten goed terecht in een natuurvoedingswinkel. Beide typen massala zijn te koop in toko’s en sommige supermarkten.

Maak de sperziebonen schoon en breek ze in drieën. Pel en halveer de uien en snijd ze in smalle repen. Pel en snipper de knoflook. Halveer de paprika, haal steel en zaadlijsten weg en snijd het vruchtvlees in dunne repen. Snijd de tofu in blokjes. Verhit 3 eetlepels olie in een pan en fruit hierin de helft van de stukjes ui en knoflook zonder ze bruin te laten kleuren. Doe er de bonen bij en schep ze om. Strooi er een halve eetlepel van elke soort massala over. Roer er een half kopje water door. Laat de bonen op de laagste stand van de fornuispit in een kwartiertje gaar worden, terwijl het water verdampt. Verhit in een wok of koekenpan 3 eetlepels olie en fruit hierin de rest van de ui en knoflook. Bak de blokjes tofu al omscheppend mee tot ze lichtbruin en knapperig zijn. Strooi er een eetlepel garam masala over. Verhit in een kleine koekenpan 2 eetlepels olie en bak hierin de paprikarepen zacht en gaar. Schep ze door de tofu. Laat eventueel resterend vocht bij de bonen op hoog vuur verdampen. Breng bonen en tofu op smaak met de bouillonpoeder en met zout. Strooi kokos over de sperziebonen. Voor erbij: gekruide basmatirijst (recept volgt). Als dessert: stukjes fruit overgoten met yoghurt.

Annelène van Eijndhoven

Morgen: Ayurvedisch koken deel 2