Veiling witte Rietveld

Bij Rietveld denken de meeste mensen onmiddellijk aan rood, geel en blauw. Maar bij veilinghuis Christie’s in Amsterdam komt woensdag een verloren gewaande witte versie van zijn beroemde ‘rood-blauwe’ stoel onder de hamer. Het meubel, dat in 1923 werd besteld door de Haagse avantgarde dichteres Til Brugman, is na tientallen jaren teruggevonden bij een particulier.

Volgens Marcel Brouwer, hoofd afdeling twintigste eeuwse toegepaste kunst bij Christie’s, is de stoel een ‘bijzonder stuk’. „Dit is één van de eerste stoelen die Gerrit Rietveld vervaardigde. Hij begon vanaf 1918 verschillende uitvoeringen van dit ontwerp te maken.” Volgens Brouwer zijn er, voor zover bekend, geen andere witte versies van de stoel in de omloop. „Veel Rietveld-stoelen zijn later met witte verf overgeschilderd. Maar dit ontwerp heeft van oorsprong deze kleur omdat het deel uitmaakte van een interieur dat bestond uit zwart-, wit- en grijstinten.”

In 1923 vroeg Til Brugman aan de Hongaars-Nederlandse Vilmos Huszár (1884-1960) om haar huis opnieuw in te richten. Huszár ontwierp de muurpatronen en de kamerindeling en vroeg aan Rietveld het bijbehorende meubilair te vervaardigen. Hij maakte de witte stoel, maar ook een tafeltje dat twee jaar geleden 70.000 euro opbracht bij Christie’s.

Ondanks Rietvelds bekende credo ‘zitten is een werkwoord’, had Brugman twee gekleurde kussentjes in de stoel liggen. Ook de particulier na haar gebruikte kussentjes. Deze zullen bij de stoel worden geleverd maar zijn niet ‘orgineel’. De geschatte waarde van de stoel ligt tussen de 50.000 en 80.000 euro. Christie’s veilt woensdag nog meer Rietveld: een zwartgelakte tafel met vier zigzagstoelen uit de jaren dertig, twee kratstoelen uit 1945 en een dertiger jaren beugelstoel.