Ritmes met de precisie van een kwartshorloge

cd pop

120 Days: 120 Days Smalltown Supersound, distr. Lowlands

****

„120 dagen … van Sodom”, denkt de enigszins geletterde liefhebber onmiddellijk achter de groepsnaam. Maar met de geruchtmakende, vol wreedheden en perversiteiten gepropte roman van de achttiende-eeuwse markies de Sade heeft dit piepjonge Noorse kwartet weinig van doen.

Als we toch in boekentermen moeten blijven: een science-fiction-roman uit de jaren vijftig, een standaardwerk over Krautrock en een biografie van U2 moeten beslist bij deze blagen op de boekenlijst staan. De massieve grandeur van Bono en zijn mannen ligt als een glamoureuze laag over de muziek heen, maar daaronder gebeuren interessante dingen. Synthesizers nemen het voortouw in stukken die tot kosmische proporties lijken te zijn opgerekt.

Subtiele elektronische drones op ritmes met de precisie van een kwartshorloge doen de gedachten lichtjes afdwalen naar Neu! en andere voortrekkers van de Duitse Krautrock-revolutie.

Inspiratie en bevlogenheid laaien niet de hele plaat door even hoog op, maar een paar zwakke plekken daargelaten overtuigt 120 Days wel. De groep is duidelijk niet bang voor pretenties, of voor nummers van negen tot elf minuten (voor zover dat niet hetzelfde is). Dat mag gelukkig weer, en 120 Days staat niet alleen in die progrock-achtige ambities: niet voor niets leverde de geestverwante Texaanse groep Secret Machines een remix, voor op de bonusdisc.