Prima dat Schiphol niet valt te stoppen

‘Schiphol is niet te stoppen’ stond op de cover van het aprilnummer van M van april met een verhaal over de winst die de luchthaven maakt op niet direct met luchtvaart verbonden activiteiten. De 200 miljoen euro winst is echter peanuts vergeleken bij de werkelijke waarde: de inkomens van honderdduizenden werknemers en de winst van duizenden bedrijven die van de luchthaven gebruikmaken. Daardoor is Schiphol niet te stoppen en dat is maar goed ook. De luchtvracht levert veel werk in bijvoorbeeld de industrie, tuinbouw, handel, logistiek, financiële diensten. Zelfs vakkenvullers in winkels hebben minder werk zonder de aanvoer van verse groenten, fruit, vis en bloemen, high tech producten en mode uit de hele wereld.

Belangrijk onderdeel van de luchtvracht is de wederuitvoer (goederen die eerst worden ingevoerd en later weer worden uitgevoerd). Volgens een CPB-rapport is die sinds het midden van de jaren tachtig explosief gegroeid en goed voor een toegevoegde waarde van 10,3 miljard euro in 2004. De bijdrage aan de economische groei in de afgelopen tien jaar was bijna 0,3 procentpunt per jaar, meer dan 10 procent van de totale groei in die periode.

Ben Radstaak, Barneveld