Beyoncé schittert als powersouldiva

Soms is Beyoncé bij haar concert de kortgerokte, sexy knipogende stoeipoes.

Maar meestal overrompelt ze met pompende powersoul.

Natuurlijk is Beyoncé ook tijdens haar huidige wereldtournee regelmatig de kortgerokte en sexy knipogende stoeipoes die we uit de clips kennen. Maar ze toont zich vrijdagavond in de Rotterdamse evenementenhal Ahoy’ vooral een vrijgevochten diva die met een tienkoppige, volledig uit vrouwen bestaande band overrompelend pompende powersoul brengt. Inclusief krachtige uithalen waarmee ze in Ahoy’ de splinters van het hout zingt.

De enige mannen die Beyoncé heeft meegenomen, fungeren alle vier als ‘eyecandy’. In de modernere fragmenten kronkelen ze met ontblote en bezwete bovenlijven wulps om Beyoncé heen, en bij een klassiekere scène dansen ze stijlvol in statige hagelwitte mariniersuniformen en tillen ze haar op. Het bijbehorende lied komt uit de film Dreamgirls waarin Beyoncé de rol speelt van Deena Jones, een r&b-diva uit het Motown-tijdperk die gemodelleerd is naar Diana Ross. Het is een rol die opzichtig speelt met fictie en werkelijkheid want ook in het echt vertoont Beyoncé’s carrière veel vergelijkingen met die van Diana Ross.

Beyoncé was het afgelopen decennium, net als Ross vroeger, het boegbeeld van de succesvolste r&b-damesgroep, Destiny’s Child, die na veel strubbelingen uiteen ging. Sindsdien is ze solo minstens zo succesvol als ze met haar groep was. Beyoncé ís de diva in glitterjurk die ze in de film en op het podium speelt. Ze heeft het spektakel sinds Destiny’s Child opgevoerd en is hier het stralende middelpunt van een avond vol theater, dans en muziek. De steeds van kleur verschietende showtrap neemt rastakleuren aan wanneer reggaesoulnummer Baby Boy overgaat in dancehall en wordt fel rood bij een prachtig peepshowpalet waarbij sensuele schimmen dansen achter doeken en danseressen een wraakzuchtige monoloog houden over exen terwijl ze met hun lichamen rond een stoel verleidelijke stripteasebewegingen maken.

Bij de ballad Speechless wordt ingezoomd op het daadwerkelijk aanwezige traanvocht in haar ogen, waarna Beyoncé in een schok haar neus schoonveegt en haar laatste woorden op dramatische wijze uitperst. Broeierig buikdansballet met een stand-in voor Shakira bij het duet Beautiful Liar, krachtige soul-oude-stijl met een stevig funkende band en een publiek dat minutenlang haar tekst zingt terwijl de diva met haar armen breeduit de liefde opzuigt. Beyoncé is wat Diana Ross in haar tijd was: de onbetwiste koningin van de r&b.

Concert: Beyoncé.Gehoord: 18/5, Ahoy’ Rotterdam