Beyoncé: de nieuwe Diana Ross van toen

Concert: Beyoncé. Gehoord: 18/5, Ahoy Rotterdam.

Natuurlijk is Beyoncé ook tijdens haar huidige wereldtournee regelmatig de kortgerokte en sexy knipogende stoeipoes die we kennen uit de clips. Maar ze toonde zich in Ahoy vooral een vrijgevochten diva die met een tienkoppige, volledig uit vrouwen bestaande band overrompelend pompende powersoul brengt. Inclusief krachtige uithalen waarmee ze in elke uithoek van Ahoy wat splinters van het hout zingt.

De enige vier mannen die Beyoncé heeft meegenomen, fungeren als ‘eyecandy’. In de modernere fragmenten kronkelen ze met ontblote en bezwete bovenlijven wulps om Beyoncé heen en bij een klassiekere scène dansen ze stijlvol in statige hagelwitte mariniersuniformen en tillen ze haar op. Het bijbehorende lied komt uit de film Dreamgirls waarin Beyoncé de rol speelt van Deena Jones, een r&b-diva uit het Motown-tijdperk die gemodelleerd is naar Diana Ross. Het is een rol die opzichtig speelt met fictie en werkelijkheid want ook in het echt vertoont Beyoncé’s carrière veel vergelijkingen met die van Diana Ross.

Beyoncé (25) was het afgelopen decennium, zoals Ross vroeger, boegbeeld van de succesvolste r&b-damesgroep, Destiny’s Child, die na veel strubbelingen uiteen ging. Sindsdien is ze solo minstens zo succesvol. Beyoncé ís de diva in glitterjurk die ze in de film en op het podium speelt. Ze heeft het spektakel opgevoerd en is het stralende middelpunt van een avond theater, dans en muziek.

De steeds van kleur verschietende showtrap neemt rastakleuren aan wanneer reggaesoulnummer Baby Boy overgaat in dubby dancehall en wordt rood bij een prachtig peepshow-kleurenpalet waarin schimmen sensueel kronkelen achter doeken en danseressen een wraakzuchtige monoloog houden over exen terwijl ze met hun lichamen rond een stoel verleidelijke stripteasebewegingen maken.

Bij een aaneenrijging van ballads wordt ingezoomd op het echt aanwezige traanvocht in haar ogen, terwijl Beyoncé in een schok haar neus schoonveegt en haar laatste woorden op dramatische wijze uitperst. Van broeierig buikdansballet met een stand-in voor Shakira tot krachtige soul-oude-stijl met een stevig funkende band en een publiek dat minutenlang haar tekst zingt terwijl de zwijgende diva met haar armen breeduit de liefde opzuigt. Beyoncé is wat Diana Ross in haar tijd was: de onbetwiste koningin van de r&b.