Zwarte Scholen 3

Als docent Maatschappijleer (na 25 jaar onlangs teruggekeerd in de klas) heb ik het met mijn leerlingen doorlopend over (universele) waarden en normen - een groot feest. Wat een sprankeling, openheid, respect, originaliteit, wijsheid en menselijkheid in mijn `zwarte` klassen.

In tegenstelling tot de uitspraak van Margalith Kleywegt dat vooral oudere docenten ”het moeilijk vinden om met die afwijkende denkbeelden van hun leerlingen om te gaan” , vermoed ik dat juist de `rijpere` (voor wat betreft vermogen tot reflectie) leraren hier beter mee uit de voeten kunnen. Voorwaarde is wel dat de betreffende docenten een oprechte belangstelling voor en kennis van Islam, boeddhisme, hindoeïsme en katholicisme hebben, aangezien dit deel uit maakt van de culturele bagage van onze verrijkende leerlingen.

Vanzelfsprekend is een schoolsetting waar consequente gedragsregels en omgangsvormen de norm zijn een voorwaarde, voorgeleefd door het totale docentencorps. Een docent zoals onlangs door de Haagse Hogeschool als `kanjer` binnengehaald, die een totale bevolkingsgroep denigrerend classificeert (Marokkanen) en een andere groep misbruikt (vrouwen) zou daar absoluut niet binnen passen.