Sarkozy zegt Airbus extra steun toe

De nieuwe president van Frankrijk, Nicolas Sarkozy, is bereid tot extra investeringen in EADS, het verlieslijdende moederbedrijf van Airbus, bij de eventuele uitgifte van nieuwe aandelen.

„De Franse staat zal zijn plicht doen indien er nieuw kapitaal moet komen”, zei Sarkozy tijdens een bezoek aan de vliegtuigfabrieken van Airbus in Toulouse. Hij sloot een gehele of gedeeltelijke nationalisatie uit. Het beursgenoteerde EADS is in handen van Franse, Duitse en Spaanse aandeelhouders. De Franse staat heeft samen het industrieconglomeraat Lagardère een belang van 29,95 procent. Airbus is de belangrijkste divisie van EADS; de grootste Airbus-fabrieken bevinden zich in Duitsland en Frankrijk.

EADS maakte vorige week bekend in het eerste kwartaal van 2007 een verlies te hebben geleden van tien miljoen euro door toedoen van Airbus. Vooral de vertraging bij de bouw van de superjumbo Airbus A380 speelt het concern parten, door extra productiekosten en schadeclaims van klanten. In het eerste kwartaal van 2006, toen de problemen bij de A380 nog niet bekend waren, wist EADS nog een winst van 522 miljoen euro te behalen.

De totale inkomstenderving die Airbus de komende jaren als gevolg van de vertraging van de A380 zal oplopen wordt geschat op 5 miljard euro. Het bedrijf kondigde in februari een grote bezuinigingsoperatie aan onder de naam Power-8, die het verlies van 10.000 banen tot gevolg heeft.

President Sarkozy zei gisteren dat alles moet worden gedaan om de bouw van de A380 en van een ander nieuw vliegtuig, de A350, door te laten gaan. „Wij staan klaar om de leiding te nemen, wij zijn bereid er geld in te steken”, aldus de president. De Franse staat kan de extra aandelen weer verkopen op het moment dat het beter gaat met Airbus, zo liet Sarkozy weten. Hij is van plan „spoedig” terug te keren in Toulouse samen met de Duitse bondskanselier Angela Merkel.

Sarkozy zei ook dat hij zich niet gebonden acht aan Power-8. Zo wil hij een Airbusfabriek in het Noord-Franse Meaulte, die in het kader van de sanering zou moeten sluiten, alsnog openhouden.

Verder wil de president voorkomen dat falende managers het bedrijf kunnen verlaten met een gouden handdruk. Vorig jaar werd topman Noel Forgeard ontslagen bij EADS. Forgeard, verantwoordelijk voor de crisis rondom de A380, kreeg 8,6 miljoen euro mee.