Giroblauw past niet bij een Belg

Er waren tijden dat je het geld op je spaarbankboekje zette bij de Raiffeisenbank, opgericht in 1864 door Wilhelm Raiffeisen. Of een rekening opende bij de Boerenleenbank. Mooie vertrouwenwekkende namen, totdat ze in in 1972 samengingen. De roepnaam werd Rabobank.

De Nutsspaarbank bestond nog, maar werd later VSB en is nu Fortis. Of de Bondsspaarbank inmiddels opgegaan in SNS. Iedereen wist nog dat ABN stond voor Algemene Bank Nederland. En je had de NMB, die dacht met u mee. Die Nederlandse Middenstandsbank heet tegenwoordig ING Bank. Kunt u zich daarvan één slogan herinneren?

Van de Postbank ongetwijfeld. Giroblauw past bij jou. Of :15 miljoen mensen op een heel klein stukje aarde.

Maar de 7 miljoen Postbankklanten onder die inmiddels 16,5 miljoen mensen moeten over twee jaar hun Postbank missen. Moeder ING gaat de volksbank samenvoegen met de chique ING Bank en kan daardoor flink kosten besparen. Heel rationeel.

Maar begrijpt ING die mensen op dat kleine stukje aarde nog wel? Ze gaven dit jaar hun stem aan partijen die het knusse Nederlandse gevoel vertegenwoordigen en zich afzetten tegen mondialisering zoals de Socialistische Partij, de ChristenUnie of de partij van Geert Wilders. Ze hebben een kabinet dat de saamhorigheid van de jaren vijftig oproept. En ze wezen twee jaar geleden de Europese Grondwet af.

Maar wat zegt ING-bestuurder Eli Leenaars in het NOS-Journaal? „Een puur Nederlands merk wordt vervangen door een internationaal merk dat van Nederlandse bodem is. Wij denken dat we het vertrouwen zullen kunnen overdragen op het ING-merk.” Dat veel landgenoten tegenwoordig meer voelen voor puur Nederlands dan voor buitenlandse invloeden is Leenaars en zijn Belgische topman Michel Tilmant blijkbaar ontgaan.

Of er is sprake van arrogantie. Beste klant, u bent toch te lui om weg te gaan. Want dat je bij verandering van bank je rekeningnummer niet mag meenemen en je dus veel administratieve rompslomp op de hals haalt, beseffen de Nederlanders maar al te goed sinds klanten van ABN Amro twijfelen of ze bij hun bank blijven. Banken hebben nummerportabiliteit kunnen tegenhouden. Bij telecombedrijven hebben ze kunnen zien hoe ontrouw klanten kunnen zijn.

Voor concurrenten – van ABN Amro én de Postbank – wordt het daarom tijd om flinke bonussen uit te delen aan overstappers: ‘Open een rekening en wij zetten er alvast 100 euro voor u op’. En zorg voor een mooie oud-Hollandse naam. Geen vage afkortingen of potjes Latijn als Fortis. Tip voor SNS: wordt gewoon weer Bondsspaarbank.

Daan van Lent