Wel zelfgekweekte sla, maar geen broeikaseffect

Het is een van de grote raadsels van het leven: naarmate mensen ouder worden krijgen ze meer interesse in tuinieren. Dat is niet logisch. Je zou namelijk denken dat ouderen, naarmate het einde nadert, haast krijgen en nog even flink willen doorleven. Het geduldig volgen van plantengroei loopt daarmee uit de pas. Maar misschien is het ook wél verklaarbaar en geeft de traagheid van plantengroei de troost dat in ieder geval iéts levends de rollator niet weet in te halen.

Ondanks die grote doelgroep, hangt rond de meeste tuinbladen, waarvan er een slordig dozijn in de schappen is te vinden, geen geur van petroleumstelletjes noch zijn ze in 33-toerenproza geschreven of vormgegeven. Het gros is gewoon een kruising tussen een moderne interieurglossy en een catalogus van de Gamma of de Intratuin. De inkomsten komen dus waarschijnlijk van dit soort verkapte advertenties. Laten we de inhoud van de tuinbladenoogst daar eens op naslaan.

En ja hoor. De nieuwste Tuinen (4,95 euro) waarin een vijftien pagina’s tellende special is te vinden over tuinmeubelen, een vier bladzijden beslaand verhaal over „tijdloze tuinpotten” en waar deze te bestellen, en een „shopping”-rubriek. De aandacht voor eten zou je wat dat betreft een stijlbreuk kunnen noemen, tenzij zelfs de aspergebranche heeft betaald voor het afdrukken van een soeprecept.

In Tuinieren (3,90 euro) lijkt de reclame vermomd als redactioneel stuk minder welig te tieren. Zo is er een heel verhaal over enge beestjes in de tuin, eentje over vijveraanleg en over „de geheimen van het Buxussnoeien.” Maar wacht eens, ook dat laatste verhaal prijst een speciale, Japanse buxusheggenschaar aan die via het blad is te bestellen.

Huis & Tuin (2,20 euro), dat als tweede titel „1000 ideeën met bloemen en planten” voert, heeft de commerciële wildgroei echt grotendeels weten tegen te houden. Het blad had trouwens best Huis, Tuin & Keuken kunnen heten, want er staan veel pagina’s in over kruiden en wat te doen met zelf gekweekte sla.

Hoewel de titel Home and Garden (4,25 euro) suggereert dat het hier om een Brits blad gaat, zit het in de Sanoma-stal. Dit blad moet het onder meer hebben van columns van publicisten met groene vingers, waaronder Atte Jongstra. Andere verhalen, zoals over pergola’s en over „een eigen twist aan drie klassieke lunchgerechten uit de Franse voorjaarskeuken” lijken gemakzuchtig uit de Sanoma-beeldbank geplukt. Nog een ding dat opvalt aan tuinbladen: er wordt met geen woord gerept over het broeikaseffect. Terwijl daar voor de verandering, althans in deze branche, toch wat goeds over te schrijven valt.