Treinen tussen de beide Korea’s

Voor het eerst sinds het einde van de Koreaanse oorlog in 1953 hebben er gisteren passagierstreinen gereden tussen Noord- en Zuid-Korea. De proefritten in beide richtingen betekenen een symbolische stap vooruit in het trage proces van verbroedering tussen de Korea’s. Vorig jaar werd een soortgelijke onderneming op het laatste moment afgeblazen door Pyongyang .

Na de – voorlopig eenmalige – treinritten is het wachten nu op verdere vooruitgang in het internationale overleg over nucleaire ontwapening in Noord-Korea. Door ruzie over bevriezing door de Verenigde Staten van Noord-Koreaanse tegoeden bij een bank in Macau heeft Noord-Korea nog steeds zijn belofte niet gestand gedaan zijn kerncentrale bij Yongbyan te sluiten. Maar ook in die affaire lijkt een doorbraak in het verschiet. De Amerikaanse bank Wachovia maakte vanochtend bekend dat het Noord-Koreaanse geld mogelijk op rekeningen bij haar wordt geparkeerd – naar wens van Noord-Korea en met instemming van de Amerikaanse regering.

De Zuid-Koreaanse minister van Hereniging, Lee Jae-joung, zei gisteren dat de treinritten niet zomaar proefritten waren. „De bloedbaan van ons volk is hersteld en het hart van het Koreaanse schiereiland klopt weer”, zei hij. Dat neemt niet weg dat de Noord-Koreaanse delegatie bij de plechtigheid minder groot was dan werd verwacht.

Het herstel van de spoorlijnen is een van de weinige tastbare resultaten van de historische topontmoeting tussen de voormalige Zuid-Koreaanse president Kim Dae-jung en de Koreaanse leider Kim Jong-Il in 2000. De lijnen leiden naar twee door Seoul over de grens geëxploiteerde prestigeprojecten: een industriële zone en een toeristenoord.