Op het dieptepunt van het beursklimaat in 2004 bracht Victor Muller het automerk Spyker naar de beurs. Geen enkel ander bedrijf waagde in die tijd de sprong, maar Muller pochte: „Ze zijn heel blij bij ABN Amro. Deze emissie is drie keer overtekend.”
Toen deze uitspraak in de krant dreigde te komen, belde Muller drie keer op. Eerst uit Mexico Stad, vervolgens uit Delhi, daarna uit Londen. „Dit kan absoluut niet zo in de krant. Want daar krijgen we gelazer mee met de bank.”
Zulk gedrag is tekenend voor de man voor wie in de vijftien jaar dat hij zich beweegt in de wereld van het grote investeren geen zee te hoog gaat. Of hij nu kledingbedrijf McGregor naar de beurs brengt (1993), bergingsbedrijf Wijsmuller verkoopt (1999), een visbedrijf in Japan bestiert, een autofabriek, of een Formule 1-raceteam opzet; Muller beweegt zich met de vaardigheid van een circusartiest van de ene bedrijfstak naar de andere.
Met bravoure, een tomeloze energie en tot nu toe met succes. Muller (47) weet zich gesteund door invloedrijke zakenlieden als gashandelaar Pieter Heerema, Ferrari-importeur Frits Kroymans en havenondernemer Willem Cordia. Zij bewonderen allemaal zijn enthousiasme en het geloof in zichzelf. „Hij krijgt dingen voor elkaar die anderen niet lukken”, zegt voormalig bergingsdirecteur van Smit Tak Klaas Reinigert. „Maar als een bedrijf dat hij op de rails zet eenmaal staat, moet-ie snel weg, want dan is hij in zijn hoofd alweer met andere dingen bezig.”
Muller heeft zichzelf eens getypeerd met de uitspraak: „Gewone dingen winden me niet op. Ik wil alleen moeilijke dingen doen.”
Victor houdt van snel schakelen, is een veelgebruikte metafoor die zijn zakenvrienden vaak hanteren wanneer de bemoeienis van Muller met zijn autofabriek Spyker in Zeewolde ter sprake komt. Behalve enkele Arabische financiers heeft Muller bij Spyker ook de interesse gewekt van nieuwe rijken als verzekeringsman Roland van der Laar en Marcel Boekhoorn. In de Volkskrant zegt Boekhoorn over hem: „Victor is geen meeprater, geen consensusman. Hij is een overlever. Guts and glory, en hij staat er als je hem nodig hebt.”
Ook zijn voortijdig opgestapte ontwerper Maarten de Bruijn heeft de dadendrang van Muller eens mooi getypeerd. „Nauwelijks stond er een fabriek in Zeewolde of we verkochten al auto’s aan filmsterren en we reden de 24-uursrace van Le Mans.”
Niettemin roept het plotselinge vertrek van Muller als topman van Spyker de nodige vragen op. De advocaat blijft adviseur, maar wil het volgens zijn opvolger Michiel Mol wat kalmer aan gaan doen.
Afgelopen weken kwamen berichten naar buiten over onbetaalde rekeningen van Spyker aan carrosseriebouwer Karmann. Niemand weet precies hoeveel auto’s Spyker verkoopt.
De koers is snel gedaald van 21 naar 12 euro.