Hamaki laat het bladgoud zitten

Popidool Mohamed Amaki was de grote attractie op de Arabische avond van Holland Symfonia, gisteren in het Concertgebouw. De zaal danste en gilde, de mobieltjes rinkelden.

Gillende dames die het podium bestormen van het Amsterdamse Concertgebouw; dat zal niet vaak voorkomen. Gisteren hield het orkest Holland Symfonia voor de tweede keer zijn Arabische avond ‘Souk 2: Dutch Arabic Music & Dance’, met als publiekstrekker de Marokkaanse popzanger Mohamed Hamaki.

Als een superster wordt Hamaki (1975) onthaald. Ondanks het zachte volume van de muziek – bij meer decibellen zou volgens rapper Perry Mystique „het bladgoud van het plafond naar beneden vallen” - scandeert en klapt het publiek bezeten mee. Bij het noemen van Hamaki’s naam wordt er gegild, tijdens zijn optreden springen mensen het podium op, omhelzen hem en laten zich met de de zanger fotograferen terwijl hij probeert door te zingen.

Hoogtepunt is Ahla Haga Feeki (‘Het mooiste aan jou’) dat in het Midden Oosten een grote hit is, in de remix-versie van DJ Idriss (van het Nederlandse urban radiostation FunX) met de Amsterdamse rapper Perry Mistique. Beiden staan naast Hamaki op het podium. Ondanks dit Nederlandse aandeel, is de zanger hier nog niet erg bekend. Hamaki na zijn optreden: „Er werd nooit gerapt bij Arabische liedjes. Maar nu zijn de mensen er gek op.” Mistique trad met Hamaki op in Egypte en Jordanië, en vloog met Idriss naar Dubai om de videoclip bij het nummer te schieten. Hamaki: ,,Ik hoop dat de single binnenkort ook in Europa wordt uitgebracht.”

Holland Symfonia wil met de Souk-avonden een mengeling van klassieke en populaire Arabische muziek brengen voor een publiek dat anders nooit naar Arabische muziek luistert, en dat niet snel naar het Concertgebouw zal gaan. Zo te zien is het orkest daarin geslaagd: de uitverkochte zaal bestaat voor meer dan de helft uit twintigers van Marokkaanse komaf, de rest uit blij verraste Nederlanders. Net als vorige keer worden de Arabische artiesten begeleid door het symfonieorkest en jazzpianist Michiel Borstlap, die in 2003 de eerste Arabische opera componeerde voor de emir van Qatar. Onder aanhoudend geroezemoes begeleiden zij de fraaie Arabo-Andalusische zang van Abderrahim Souiri, spelen de Aladdin Suite, oriëntalistische bombast van de 19e-eeuwse Deen Carl Nielsen, en een wervelend deel uit Joe Zawinuls Weather Report suite. Pas als twee dansers van het Nationale Ballet een pas de deux uitvoeren op muziek van de Libanese violist en componist Claude Chalhoub, verstomt de massa. Joris Nassenstein van Holland Symfonia vindt het ongebruikelijke rumoer niet storend: „Dat is juist extra leuk. De andere sfeer is belangrijker dan mobieltjes die doorlopend afgaan of geklets tussendoor.”

Rectificatie / Gerectificeerd

De zanger Mohamed Hamaki komt niet uit Marokko (19 mei, pagina 8), maar uit Egypte.