Anita & Ed mogen wél op TV Oranje

TV Oranje biedt bekende en onbekende Nederlandse artiesten een platform.

In Steenwijk zijn nu ook plannen voor een zender met Duitse schlagermuziek.

Op het dak van Villa Fiori, het kantoor van de Nederlandse muziekzender TV Oranje, prijkt een kleine oranje schotelantenne. Op het nieuwe industrieterrein aan de rand van Steenwijk ligt nog geen kabelaansluiting, waardoor de eigen zender per satelliet ontvangen moet worden. Op de meeste plaatsen in Nederland is dat inmiddels niet meer nodig. Eind vorige week werd bekend dat ook UPC TV Oranje opneemt in z’n digitale televisiepakket. Daarmee is de muziekzender vanaf juni via alle kabelexploitanten te ontvangen.

Sinds oktober 2005 zendt TV Oranje 24 uur per dag voornamelijk Nederlandstalige muziek uit. Opvallend aan de programmering is dat oude en nieuwe clips van bekende en minder bekende Nederlandse sterren elkaar moeiteloos afwisselen. Wie een uur naar de zender kijkt, kan achter elkaar clips van Koos Alberts, Het IJsselduo, Rudi Carell en Guus Meeuwis langs zien komen. De zender kan inmiddels putten uit een archief van zo’n 8000 videoclips, waarvan zo’n 90 procent Nederlandstalige nummers.

Bij de start van de zender was dat wel anders. „Het niveau van de clips was laag. Daarnaast liep het beeld de eerste weken niet synchroon met het geluid”, vertelt initiatiefnemer Gerard Ardesch die samen met media-ondernemer Jur Bron eigenaar van TV Oranje is. Producer Lionel Eleveld struinde in het begin de Free Record Shop af voor dvd’s, om te zien welke clips de zender kon gebruiken. Daarnaast stonden bekende Nederlandse zangers en zangeressen volgens Ardesch niet in de rij voor TV Oranje. „Lee Towers wilde eind december 2005 zijn kerstconcerten alleen aan ons verkopen. Een paar maanden later, toen hij TV Oranje inmiddels had leren kennen, belde hij op dat we de concerten gratis mochten hebben.”

Minder bekende Nederlandse artiesten zien TV Oranje vooral als een handig platform voor hun clips. Dat geldt in het bijzonder voor het Thoolse duo Anita & Ed. Eind vorig jaar eindigde de clip van hun nummer Mexico in de Verzoekparade Top 1000 op de derde plaats. Alleen clips van Jan Smit en Frans Bauer werden in 2006 vaker op TV Oranje aangevraagd. „We kennen nog al wat oude radiopiraten die onze clips willen aanvragen”, zegt Ed Kouwenhoven, die al dertig jaar met zijn vrouw zingt op bruiloften en andere feesten. Ruim twintig jaar geleden scoorde het duo een piratenhit met hun nummer A la vie la mort. „Toen eind jaren tachtig al die radioparaten werden aangepakt, kwamen we nauwelijks meer aan de bak. Door TV Oranje had het opeens weer zin om clips te gaan maken.”

Uitgerekend concurrent Sterren.nl zendt binnenkort een special over Anita & Ed uit. Dit digitale muziekkanaal van de Tros, dat sinds oktober vorig jaar bestaat, zendt net als TV Oranje voornamelijk Nederlandstalige artiesten uit. Volgens Idse de Pree, hoofd internet en media van de Tros, zijn er echter genoeg verschillen tussen de twee zenders. „We gebruiken optredens uit de archieven, maar hebben ook exclusief materiaal. Zo hebben we contracten afgesloten met piratenfestivals.” Volgens De Pree geeft de TROS met het themakanaal „talenten” een kans waar geen ruimte meer voor is door de nieuwe zenderindeling.

De vraag is of kijkers ook daadwerkelijk zitten te wachten op TV Oranje en Sterren.nl. Kijkcijfers van beide zenders zijn (nog) niet bekend. Ardesch wijst wel op het feit dat zijn zender inmiddels ruim 2000 ‘supporters’ heeft die 15 euro per jaar aan de zender betalen. Voor dat bedrag krijgen ze korting bij de TV Oranje webshop en een oranje sjaal. Daarnaast trekt de website van de zender zo’n 80.000 unieke bezoekers per maand.

Inmiddels heeft Gerard Ardesch genoeg plannen om het succes van de zender uit te breiden. Zo wil hij dat TV Oranje in verschillende landsdelen een eigen programmering krijgt. Ook zijn er plannen voor Sterren TV, een Belgische variant van TV Oranje. Bij het Commissariaat voor de Media heeft Ardesch verder een verzoek ingediend voor Schlager TV, een landelijke tv-zender die 24 uur per dag schlagermuziek, vooral van onze oosterburen, moet gaan uitzenden. Volgens Ardesch zijn er inmiddels contracten afgesloten met Duitse muziekmaatschappijen die het clipmateriaal willen leveren. „Niet alleen in de grensprovincies is de schlagermuziek populair. Ik weet zeker dat kijkers uit Zeeland tot Scheveningen ook zitten te wachten op een schlagerzender.”