Zit u te wachten op nog een gratis krant?

Op 8 mei werd de vierde gratis krant in Nederland geïntroduceerd: Dag, een dagblad van uitgever PCM en KPN. Op nrc.nl/discussie schrijven lezers over hun behoefte aan gratis kranten en de bereidheid om nog voor nieuws te betalen. Enkele fragmenten.

Gratis krant welkom

Een vierde gratis krant is welkom, mits met een duidelijke doelgroep. Ik las vroeger eerder de Metro dan de Spits!. Nu reken ik mij tot de doelgroep van De Pers: dagelijks nieuws met diepgang en een oorspronkelijkheid die de drie andere kranten niet bieden. Advertenties neem ik voor lief.

Mellouki Cadat

Te weinig diepgang

Nee, ik zit niet te wachten op nog een gratis krant. Ongevraagd advies over mijn lifestyle of vakantiebestemming ben ik meer dan zat. Ik betaal graag voor goede en uitgebreide nieuwsgaring en enige opinievorming. De telexstijl waarmee de meeste nieuwsbronnen mij bedienen is van een sufmakende eenvormigheid en herhaling. Dat hoef ik dus niet ook nog eens in mijn krant terug te vinden.

Fransien van der Putt

Er is een markt voor

Kennelijk bestaat er een markt voor meer gratis kranten. Ik vind dat er ruimte moet bestaan voor dergelijke media. Zelf heb ik overigens geen belang bij nog een gratis krant. Aangezien de gratis kranten wezenlijk van inhoud verschillen met de kwaliteitskranten, zal de invloed ervan op de lezerscijfers gering zijn. Ik blijf in ieder geval opstaan met nrc.next en op zaterdag neem ik NRC Handelsblad mee naar bed.

Marius Girolami

Managers, stategen!

Waarschijnlijk zitten aan de lezerskant maar heel weinig mensen te wachten op nog een gratis krantje dat voor 80 tot 90 procent via het ‘copy-paste’-procedé van de persbureaus overgenomen berichten bevat. Toch zijn er nu vier van. Volgens mij komt dat doordat het allang niet meer de krantenmakers zijn die beslissen of een nieuw blad verschijnt, maar managers en ‘strategen’. Zij voelen zich nauwelijks nog uitgevers of verspreiders van gedachtengoed, maar ‘spelers’ op ‘markten’. Ondertussen verschralen daardoor de persvrijheid en de veelzijdigheid van berichtgeving meer dan ooit. Het aantal afvalbergen met niet of nauwelijks gelezen bladen neemt toe.

Edwin Elm

Discussieer mee via www.nrc.nl/discussie