Stevige concurrent voor Bloomberg

De Canadese uitgever Thomson neemt het Britse persbureau Reuters over. Samen worden ze ’s werelds grootste leverancier van financiële informatie.

Reuters-kantoor op Times Square in New York. Thomson koopt Reuters voor 12,7 miljard euro. Foto AP Het gebouw van Reuters in New York. Foto AP **FILE** The Reuters building is shown, in this May 4, 2007 file photo in New York. Reuters Group PLC and Thomson Corp. confirmed in a statement Tuesday May 8, 2007, that they are discussing a combination of their businesses which values Reuters at 8.87 billion pounds (euro13 billion; US$17.7 billion). (AP Photo/Mark Lennihan, file) Associated Press

Ga naar een doorsnee handelsvloer in de financiële centra van Europa of Noord-Amerika en actuele marktinformatie komt binnen via schermen van Bloomberg en Reuters. Met de aankoop van het Britse persbureau Reuters door de Canadese uitgever Thomson hopen de twee bedrijven samen wereldleider te worden op de prestigieuze markt van professionele financiële gegevens.

Deze lucratieve markt wordt nu beheerst door het Amerikaanse persbureau Bloomberg, opgericht door Michael Bloomberg, de huidige burgemeester van New York. Dat persbureau is marktleider met een aandeel van 33 procent en een omzet van 4,7 miljard dollar (3,5 miljard euro) in 2006. Reuters heeft 22 procent van de markt in handen. Door zijn krachten te bundelen met Thomson, een kapitaalkrachtige grossier in hoogwaardige elektronische informatie op onder meer medisch en juridisch gebied, denkt Reuters zijn succesvolle concurrent uit New York naar de kroon te kunnen steken.

De inlijving van Reuters door Thomson draait om de samenvoeging van twee van hun kerndivisies: de financiële arm van Reuters, die meer geld oplevert dan de befaamde internationale nieuwsdienst, en Thomson Financial, een relatief kleine tak van het Canadese bedrijf die nu een bescheiden derde plaats heeft op de internationale markt voor financiële gegevens, met 12 procent marktaandeel.

„De combinatie van Thomson en Reuters heeft een grotere geografische spreiding dan nu het geval is”, zegt Paul Bradley, hoofd van de analisten van zakenbank Fraser Mackenzie in Toronto. Thomson is voornamelijk actief in Noord-Amerika, Reuters heeft een dominante positie in Europa en Azië. „Bovendien sluiten hun producten en diensten heel mooi op elkaar aan. Reuters is sterk gericht op actuele koersgegevens, Thomson meer op beleggingsadviezen.”

De nieuwe combinatie kan volgens Bradley een bredere reeks producten en diensten aanbieden. „Samen kunnen ze je zo goed als alle gegevens leveren die Bloomberg ook heeft”, zegt hij. „Daarvoor zullen ze echter eerst hun producten moeten integreren. De concurrentie voor Bloomberg zal niet van de ene op de andere dag veranderen, maar een combinatie van Thomson en Reuters zal wel meer geld hebben om nieuwe producten te ontwikkelen.”

Thomson betaalt 8,7 miljard pond (12,7 miljard euro) voor Reuters. Binnen de nieuwe groep, die Thomson-Reuters moet gaan heten, lijft Reuters Thomson Financial in. De naam Reuters blijft ook behouden. Reuters-topman Tom Glocer wordt bestuursvoorzitter van de nieuwe groep, bestuursvoorzitter Richard Harrington van Thomson gaat met pensioen.

Deze constructie verklaart mede waarom het Britse persbureau bereid is zich te laten kopen. Reuters kan wegens zijn aandelenstructuur niet ten prooi vallen aan een vijandige overname van een mediamagnaat als Rupert Murdoch, die deze maand een bod deed op Dow Jones, de uitgever van The Wall Street Journal.

Thomson, een voormalig krantenimperium dat is omgevormd tot een multinationale handelaar in digitale informatie, past bij Reuters, zegt Bradley. „Thomson is een koele, strategische organisatie die zorgvuldig bekijkt in welke segmenten van de markt zij actief wil zijn. De familie Thomson is al lang uit de krantenwereld gestapt. Ze zien zichzelf niet als mediamagnaten. Er is geen aanleiding om aan te nemen dat de familie Thomson betrokken wil zijn bij de manier waarop Reuters zijn nieuwsverhalen of foto’s over de wereld verspreidt. Dat is niet aan de orde.”

Wat de familie Thomson wel krijgt is de prestigieuze naam Reuters. De familie zou, via een holdingbedrijf, 53 procent van de nieuwe groep Thomson-Reuters in handen krijgen, de rest zou ongeveer gelijk verdeeld zijn tussen de overige aandeelhouders van Thomson en Reuters. Om de overname te kunnen financieren verkoopt het bedrijf zijn divisie Thomson Learning, uitgever van studieboeken en digitale leermaterialen, voor 7,75 miljard dollar – een cruciale geldinjectie.

Bradley beschouwt het overnameplan als „een zeldzame kans om een absoluut topmerk in de financiële dienstverlening te verwerven”. Thomson-Reuters kan volgens hem een krachtige rivaal worden van Bloomberg. „Voor Bloomberg betekent het concurrentie op de lange termijn, maar geen directe bedreiging op de korte. Ik denk niet dat klanten direct hun contracten met Bloomberg zullen opzeggen om iets anders aan te schaffen.”