Sterke jubileumeditie van filmfestival Cannes

De 60ste editie van het festival in Cannes belooft spectaculair te worden met premières van onder anderen Gus van Sant, de gebroeders Coen en Tarantino. Het festival opende vandaag met ‘My Blueberry Nights’.

Bas Blokker

De eerste krachtproef is vanochtend al afgelegd in het festivalpaleis van Cannes. Zou My Blueberry Nights op tijd gereed zijn gekomen om als eerste te worden getoond aan de pers? En vanavond als openingsfilm voor de genodigden? Regisseur Wong Kar-wai heeft een goede en een slechte reputatie op dit gebied. Hij maakte in de afgelopen jaren de mooiste films, die steevast werden vertoond in Cannes, op het meest prestigieuze filmfestival van de wereld. Maar Wong kwam dikwijls op het laatste nippertje binnen, met bij wijze van spreken de rollen celluloid onder de arm.

De wanhopige Cannes-directeur Thierry Frémaux zag in 2004 tot zijn verbijstering dat Wong nog altijd bezig was met opnames voor zijn film 2046, terwijl die klaar zou zijn voor Cannes datzelfde voorjaar. Ten slotte werd het programma omgegooid en de film aan het eind van het festival vertoond.

Dat zou de organisatie niet nog eens overkomen. Vandaar dat ze Wongs nieuwste film, My Blueberry Nights, zijn eerste Engelstalige productie, nu maar helemaal aan het begin van het festival hebben gezet. Nou moet hij wel op tijd zijn. En ja, de film was dus op tijd klaar. Hij is vanochtend vertoond aan de pers, kort voor het ter perse gaan van deze krant. Vrijdag in de krant meer over de film.

Het filmfestival van Cannes viert dit jaar een bijzondere editie. Het is de zestigste keer dat het festival aan de Côte d’Azur wordt gehouden. En of het nou toeval is of planning, het belooft een spectaculair programma te worden, binnen en buiten de competitie om de Gouden Palm.

Er zijn (Europese) premières van enkele van de belangrijkste Amerikaanse filmmakers van dit moment: Gus van Sant (Paranoid Park), de gebroeders Coen (No Country for Old Men), Quentin Tarantino (Death Proof), James Gray (We Own the Night) en David Fincher (Zodiac) in de competitie, Michael Moore (Sicko) en Steven Soderbergh (Ocean’s Thirteen) daarbuiten.

Er is een bijna even grote Aziatische als Amerikaanse vertegenwoordiging in de competitie, met behalve de openingsfilm van Wong premières van Kim Ki-duk (Soom, ofwel Breath), Lee Chang Dong (Secret Sunshine) en de Japanse Naomi Kawase (Mogari no mori – het rouwende bos).

Op de rode loper worden tot aan de slotdag, zondag 27 mei, sterren als George Clooney, Angelina Jolie, Jude Law, Javier Bardem, Emmanuelle Seigner en Hanna Schygulla verwacht. Tot in de nacht bleven fans gisteren tegenover de trap naar het festivalpaleis op hun keukentrapjes, ladders en stoeltjes zitten. Alsof de sterren elk moment voorbij konden komen. En dat terwijl de echte rode loper nog over de treden moest worden gelegd. Bij een modehuis aan de overkant van de boulevard stond een verkoopster háár rode lopertje al te stofzuigen.

Maar Cannes volstaat nooit met een glanzend programma alleen. Ook met de jury proberen festivalorganisaties elkaar altijd af te troeven. Het zal andere festivals moeilijk vallen de jury van de Gouden Palm te overtreffen. Onder leiding van regisseur Stephen Frears beraadslagen onder anderen schrijver en Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk, acteur Michel Piccoli en regisseur Marco Bellocchio.

En actrice Maggie Cheung. Zou zij het niet moeilijk vinden als er over anderhalve week geen prijzen voor Wong Kar-wai zijn? Toen ze nog maar 24 was, speelde ze voor het eerst in een van zijn films en ze werd een internationaal icoon door zijn In the Mood for Love.

Maar laat niemand daar conclusies aan verbinden. Juryleden in Cannes zijn elkaar achter de schermen naar de keel gevlogen om hun favoriet te verdedigen. Het zal dus nooit alleen van Maggie Cheung afhangen wie de zestigste Palme d’Or meeneemt.