Oudere bruggen slecht onderhouden

Veel bruggen en viaducten die gebouwd zijn voor 1970 kampen met achterstallig onderhoud. Dat heeft minister Camiel Eurlings (Verkeer, CDA) gisteren geantwoord in de Tweede Kamer op vragen van de VVD-fractie naar aanleiding van problemen bij de Hollandse Brug tussen Amsterdam en Almere.

Deze brug over het Gooimeer is twee weken geleden afgesloten voor vrachtverkeer in verband met problemen met het wegdek. Uit metingen van TNO bleek dat zware vrachtwagens gaten in de weg zouden kunnen veroorzaken.

Nu blijkt dat meer bruggen die voor de jaren ’70 zijn gebouwd extra onderhoud nodig hebben. Deze oude bruggen zijn veel frequenter en zwaarder belast dan was voorzien. Om welke bruggen het precies gaat kon minister Eurlings gisteren nog niet zeggen. Rijkswaterstaat is nog bezig met een inventarisatie. Voor het onderhoud aan de oude bruggen is volgens de minister extra geld nodig. Hoeveel is nog niet duidelijk.

Volgens Eurlings zijn de problemen echter nergens zo acuut als bij de Hollandse Brug. Door slijtage moet het wegdek daar volledig worden vernieuwd. Het onderhoud aan de Hollandse Brug duurt tot het voorjaar van 2008. Tot die tijd blijft de brug afgesloten voor het vrachtverkeer. Volgens de minister kan er geen uitzondering worden gemaakt voor het lichtere vrachtvervoer. „Dat is praktisch niet uitvoerbaar”, zegt Eurlings. De minister noemde de afsluiting van de brug „heel vervelend”, maar de bewindsman benadrukte dat de veiligheid altijd voorrang dient te krijgen. Personenauto's en bussen mogen nog wel gewoon over de brug rijden.

Kamerlid De Krom (VVD) noemde de sluiting van de brug voor vrachtwagens „een regelrechte ramp voor het vrachtverkeer en voor vele ondernemers”. Volgens De Krom loopt het bedrijfsleven flinke financiële schade op als gevolg van de omleiding. Eurlings heeft toegezegd dat het bedrijfsleven een beroep kan doen op een schadevergoeding.