Oplagen kranten verder gedaald

Rotterdam. De oplage van betaalde kranten in Nederland is ook in 2006 gedaald, blijkt uit jaarcijfers van Het Oplage Instituut (HOI). In vergelijking met 2005 lieten de betaalde dagbladen gezamenlijk een oplagedaling zien van 2,3 procent. Dat beeld past in een langer lopende trend. HOI vergelijkt de totaal verspreide oplage (betaald en gratis).

De gratis kranten zagen in 2006 hun oplage stijgen. Metro had een dagelijkse oplage van 465.000 exemplaren, 50.000 meer dan in 2005. De oplage van Spits steeg met ruim 19.000 tot 401.000 exemplaren in 2006.

Een aantal kranten zag de betaalde oplage (licht) stijgen: Het Financieele Dagblad groeide met 4,3 procent, Het Parool en Trouw met minder dan 0,5 procent. De oplagen van de Volkskrant en NRC Handelsblad daalden in 2006 allebei met circa achtduizend exemplaren; nrc.next ontbreekt in de jaarcijfers, omdat de ochtendkrant pas in de loop van 2006 begon. Ook alle regionale kranten zagen hun oplagen dalen, met uitzondering van de zondagseditie van De Twentsche Courant Tubantia.

Lees Buzzells weblog op www.cbftw.blogspot.com