Nieuw lid voor de koele familie

Uitgever Thomson en persbureau Reuters zijn het eens over een fusie.

Samen worden ze ’s werelds grootste leverancier van financiële informatie.

Ga naar een gemiddelde handelsvloer van een grote makelaar in de financiële centra van Europa of Noord-Amerika en actuele marktinformatie komt over het algemeen binnen via schermen van Bloomberg en Reuters. Met de aankoop van het Britse persbureau Reuters door de Canadese uitgever Thomson hopen de twee bedrijven samen wereldleider te worden op de prestigieuze markt van professionele financiële gegevens.

Deze lucratieve markt wordt nu beheerst door het Amerikaanse persbureau Bloomberg, opgericht door Michael Bloomberg, de huidige burgemeester van New York. Dat persbureau is marktleider met 33 procent en een jaaromzet van 4,7 miljard dollar in 2006. Reuters heeft 22 procent van de markt in handen. Door zijn krachten te bundelen met Thomson, een kapitaalkrachtige grossier in hoogwaardige elektronische informatie op onder meer medisch en juridisch gebied, denkt Reuters zijn succesvolle concurrent uit New York naar de kroon te kunnen steken.

De inlijving van Reuters door Thomson draait om de samenvoeging van twee van hun kerndivisies: de financiële arm van Reuters, die meer geld oplevert dan de befaamde internationale nieuwsdienst, en Thomson Financial, een relatief kleine tak van het Canadese bedrijf die nu een bescheiden derde plaats heeft op de internationale markt voor financiële gegevens, met een marktaandeel van 12 procent. Hun combinatie moet een formidabele concurrent worden voor Bloomberg, met een gezamenlijk marktaandeel van 34 procent en een opgetelde omzet van 7 miljard dollar.

„Het is een aantrekkelijke kans voor beide bedrijven, want een combinatie van Thomson en Reuters heeft een grotere geografische spreiding dan nu het geval is”, zegt Paul Bradley, hoofd van de analisten van zakenbank Fraser Mackenzie in Toronto. Thomson is voornamelijk actief in Noord-Amerika, Reuters heeft een dominante positie in Europa en Azië. „Bovendien sluiten hun producten en diensten heel mooi op elkaar aan. Reuters is sterk gericht op actuele koersgegevens, Thomson is meer georiënteerd op beleggingsadviezen.”

De kracht van de nieuwe combinatie zal volgens Bradley liggen in het vermogen om op termijn een bredere reeks producten en diensten aan te bieden aan institutionele afnemers. „Samen kunnen ze je zo goed als alle gegevens leveren die Bloomberg ook heeft”, zegt hij. „Daarvoor zullen ze echter eerst hun producten moeten integreren. De concurrentie voor Bloomberg zal niet van de ene op de andere dag veranderen, maar een combinatie van Thomson en Reuters zal wel meer geld hebben om nieuwe producten te ontwikkelen.”

In feite is de fusie van Thomson en Reuters een overname binnen een overname. Het Canadese concern betaalt 8,7 miljard pond (12,7 miljard euro) voor het Britse bedrijf. Binnen de nieuwe groep, die Thomson-Reuters moet gaan heten, is het echter Reuters dat Thomson Financial inlijft. Reuters wordt feitelijk de tak financiële informatie van het moederbedrijf, die bovendien de naam Reuters behoudt. Reuters-topman Tom Glocer, de architect van een reorganisatie van de persdienst, wordt bestuursvoorzitter van de nieuwe groep; de bestuursvoorzitter van Thomson gaat met pensioen.

Deze constructie verklaart mede waarom het Britse persbureau bereid is zich te laten kopen. Reuters kan wegens zijn aandelenstructuur niet ten prooi vallen aan een vijandige overname van een mediamagnaat als Rupert Murdoch, die deze maand vergeefs een bod deed op de uitgever van de Wall Street Journal.

Thomson, een voormalig krantenimperium dat is omgevormd tot een multinationale grossier in digitale informatie met een zeer gedegen en serieuze uitstraling, past bij Reuters, zegt Bradley. „Thomson is een koele, strategische organisatie die zorgvuldig bekijkt in welke segmenten van de markt het actief wil zijn. De familie Thomson is al lang uit de krantenwereld gestapt. Ze zien zichzelf niet als mediamagnaten. Er is geen aanleiding om aan te nemen dat de familie Thomson betrokken wil zijn bij de manier waarop Reuters zijn nieuwsverhalen of foto’s over de wereld verspreidt. Dat is niet aan de orde.”

Wat de familie Thomson wel krijgt is de prestigieuze naam Reuters. De familie zou, via een holdingbedrijf, 53 procent van de nieuwe groep Thomson-Reuters in handen krijgen; de rest zou ongeveer gelijk verdeeld zijn tussen de overige aandeelhouders van Thomson en die van Reuters. Thomson werkt gestaag om de deal mogelijk te maken. Eind vorige week maakte het bedrijf bekend dat het zijn divisie Thomson Learning, uitgever van studieboeken en digitale leermaterialen, heeft verkocht voor 7,75 miljard dollar – een cruciale geldinjectie.

Bradley beschouwt het overnameplan als „een zeldzame kans om een absoluut topmerk in de financiële dienstverlening te verwerven”. Ervan uitgaande dat de overname wordt goedgekeurd door mededingingsautoriteiten in Europa en Noord-Amerika, heeft Thomson-Reuters het potentieel om een krachtige rivaal te worden van Bloomberg, meent Bradley. „Voor Bloomberg betekent het concurrentie op de lange termijn, maar geen directe bedreiging op de korte. Ik denk niet dat klanten direct hun contracten met Bloomberg zullen opzeggen om iets anders aan te schaffen.”

Kijk voor meer info over het samengaan op: www.thomson.com/content/pr/corp/acquisitions